נביא ירמיהו אומר: "לָכֵן הִנֵּה יָמִים בָּאִים נְאֻם ה' וְלֹא יֵאָמֵר עוֹד חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם. כִּי אִם חַי ה' אֲשֶׁר הֶעֱלָה אֶת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ צָפוֹן וּמִכֹּל הָאֲרָצוֹת אֲשֶׁר הִדִּיחָם שָׁמָּה וַהֲשִׁבֹתִים עַל אַדְמָתָם אֲשֶׁר נָתַתִּי לַאֲבוֹתָם" (ירמיהו טז, יד–טו).
חכמינו אמרו על זה: "לא שתיעקר יציאת מצרים ממקומה אלא שתהא שעבוד גלויות עיקר ויציאת מצרים טפל לו" (ברכות יב ע"א).
למה גאולת זמננו גדולה יותר מיציאת מצרים? ברשימה שלפנינו יש עשרים תשובות על כך:
- בגלות מצרים היינו 210 שנה, שבהן ניסה פרעה להמעיט אותנו ולא עלה בידו. בגלות האחרונה היינו 1,900 שנה, ונוסף על המן והיטלר עמדו עלינו בכל דור ודור לכלותנו. אנטישמיות, עלילות דם, פרעות, גזרות, ביזה וגירוש. "מי כעוור שאינו רואה, אין אומה נרדפת כמונו, כל האומות הקדומות אבד זכרם ואנו הדבקים בה' כלנו חיים. היד המקרה עשתה כל אלה? חי נפשי כי בהתבונני בנפלאות האלה, גדלו אצלי יותר מכל נסים ונפלאות שעשה ה' יתברך לאבותינו במצרים" (היעב"ץ בהקדמה לסידור בית יעקב).
- בגלות מצרים גזרו עלינו שעבוד ועינוי אבל לא שמד. לעומת זאת ב-1,900 שנות גלות גזרו אנטיוכוס והיוונים שמד. אחריהם גזרו הרומאים שמד. אחריהם הנוצרים במסעי צלב ובאינקוויזיציה. גם המוסלמים ניסו לאסלם אותנו בגזרותיהם. תקופות ארוכות ברוסיה ובאירופה יהודי היה צריך להתנצר כדי לקבל משרה בכירה. ברוסיה הקומוניסטית אסרו קיום תורה ומצוות. למרות כל זאת "לא נפקד ממנו בכל תוקף אריכות גלותנו אפילו אות ונקוד אחד מתורה שבכתב וכל דברי חכמים קיימים". היעב"ץ כתב שהדבר הזה הוא פלא יותר מהניסים ביציאת מצרים ובמדבר.
- עם ישראל לא נלחם במצרים ליד ים סוף למרות מספרו הרב, שכן "המצרים היו אדונים לישראל וזה הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו. והיו ישראל נרפים ואינם מלומדים למלחמה" (אבן עזרא לשמות יד, יג). רק אחרי ארבעים שנה התגבר עם ישראל על הנפש השפלה, נלחם בכנענים ונכנס לארץ. אחרי 1,900 שנות דיכוי היינו הרבה יותר כנועים ושפלים, הלכנו כצאן לטבח. באופן פלאי התהפך העם ונלחם כארי באומץ ובגבורה כנגד עמים רבים. כותב המהר"ץ חיות שזה נס יותר מיציאת מצרים.
- את הארץ כבשנו בימי יהושע עם 600,000 לוחמים מבן 20 שנה ומעלה. בשנת תש"ח עמדנו מעטים "ואינם מלומדים למלחמה" מול לוחמים מאומנים רבים מעשר מדינות וניצחנו אותם. כך נלחמנו מעטים מול עשר מדינות אויב במלחמת ששת הימים וניצחנו אותם בניסי ניסים.
- "וַחֲמֻשִׁים עָלוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (שמות יג, יח). לעומת זאת בתש"ח התחלנו את המלחמה כנגד הערבים במעט מאוד נשק ותחמושת. בלי מטוסים, עם שני טנקים, כשלאויבינו נשק רב מאוד. אף על פי כן ניצחנו את כל חייליהם בניסי ניסים. גם בששת הימים קיבלו אויבינו הרבה מטוסים וטנקים חדשים מרוסיה. לנו סירבו הצרפתים והאמריקאים למכור נשק. אף על פי כן ניצחנו את כולם בשישה ימים בלבד.
- ביציאה ממצרים היה לנו כסף וזהב לרוב משלל מצרים ומביזת הים. בדורות הללו בזזו הגויים את כל רכושנו גם באירופה וברוסיה וגם בארצות ערב. לא השאירו לנו בתים או רכוש או כסף שניקח לארץ ישראל. למרות כל זאת היום הכלכלה הישראלית חזקה וצומחת, והשקל הישראלי נחשב לאחד המטבעות החזקים בעולם.
- ביציאת מצרים לא יצאו בני ישראל מרצון. לפני קריעת ים סוף אומרים בני ישראל למשה: "חֲדַל מִמֶּנּוּ וְנַעַבְדָה אֶת מִצְרָיִם כִּי טוֹב לָנוּ עֲבֹד אֶת מִצְרַיִם מִמֻּתֵנוּ בַּמִּדְבָּר" (שמות י, יב). במדבר רצו בני ישראל לחזור לבצלים, לקישואים ולשומים של מצרים, ומשה לא נתן להם. בדור הזה עזב עם ישראל 102 מדינות ועלה לארץ ישראל מעצמו ברצון חופשי, בלי שום כפייה כלל.
- ביציאה ממצרים יצאו רק חמישית מעם ישראל, וארבע חמישיות נשארו במצרים. בדורנו כמעט חצי מעם ישראל כבר נמצא בארץ ישראל. בכל שנה עולים עוד ועוד אלפי יהודים מכל ארצות תבל. "וְאַתֶּם תְּלֻקְּטוּ לְאַחַד אֶחָד בְּנֵי יִשְׂרָאֵל" (ישעיהו כז, יב). "עוֹד אֲקַבֵּץ עָלָיו לְנִקְבָּצָיו" (שם נו, ח).
- ביציאת מצרים היה לנו משה שעמד בראשנו בכל הדרך הקשה ממצרים לארץ ישראל. בדורנו היו מנהיגים שעודדו עלייה, היו מנהיגים אחרים ששתקו, והיו מנהיגים רבים שהתנגדו לעלייה בתוקף. למרות התנגדותם עלו רבים מעם ישראל לארץ ישראל ועדיין ממשיכים ועולים.
- כשיצאנו ממצרים באנו לארץ שגרו בה שבעה עממים והיינו צריכים להילחם בהם. בדורנו באנו לארץ ריקה. התקיים בה "וַהֲשִׁמֹּתִי אֲנִי אֶת הָאָרֶץ וְשָׁמֲמוּ עָלֶיהָ אֹיְבֵיכֶם הַיּשְׁבִים בָּהּ" (ויקרא כו, לב). המלריה והיתושים לא נתנו לעמים זרים ליישב אותה. "וְגַם אֶת הַצִּרְעָה יְשַׁלַּח ה' אֱלֹהֶיךָ בָּם" (דברים ז, כ). הרמב"ן מעיד "כי לא תמצא בכל הישוב ארץ אשר היא טובה ורחבה ואשר היתה נושבת מעולם והיא חרבה כמוה, כי מאז יצאנו ממנה לא קיבלה אומה ולשון, וכלם משתדלים להושיבה ואין לאל ידם". וזה פלא עצום, כי בזכות השממה התיישבנו בחלק הפנוי של הארץ וממנו כבשנו את השאר.
- כשיצאנו ממצרים רק העם הגרגשי עזב את הארץ מפנינו, שאר העמים נשארו להילחם בנו. בשנת תש"ח ברחו אל מעבר לגבול רוב הערבים שגרו בארץ למרות הקדחת בלי שום היגיון. ה' "הָמָם מְהוּמָה גְדֹלָה" והם ברחו והשאירו "בָתִּים מְלֵאִים כָּל טוּב אֲשֶׁר לֹא מִלֵּאתָ וּבֹרֹת חֲצוּבִים אֲשֶׁר לֹא חָצַבְתָּ כְּרָמִים וְזֵיתִים אֲשֶׁר לֹא נָטָעְתָּ וְאָכַלְתָּ וְשָׂבָעְתָּ" (דברים ו, יא), וזה פלא גדול ולא מובן עד היום.
- ביציאת מצרים לא היה אחד מעמי העולם שעזר לנו. בתרע"ח הכריזה האימפריה הבריטית באמצעות השר בלפור כי ארץ ישראל תהיה בית לאומי לעם ישראל. אחר כך הסכימו עימם מנהיגי העולם בוועידת סן רמו. אחר כך הסכים רוב העולם על כך בהצבעה באו"ם בכ"ט בנובמבר. מאז ועד היום האומות מכירות בברכת ה' עלינו וכורתות עימנו בריתות שלום עוד ועוד.
- המהר"ץ חיות כתב כי הנס של חיבור בין כל חלקי העם הוא נס גדול מאוד. הנס הזה לא היה ביציאת מצרים, ששם עלה עם ישראל ממקום אחד. ועכשיו "רוצים להיעשות עם ואומה מאישים נפרדים אשר גרו במדינות שונות ובין לאומים רבים, הנה אין אפשרות בטבע להשלים קיבוצם להיות לעם אחד". מה ש'אין אפשרות בטבע' קורה בימינו לנגד עינינו כל הזמן.
- ביציאת מצרים אף שיצאנו ממדינה אחת היו השבטים מפולגים. בסיפור פילגש בגבעה הייתה מלחמת אחים, ונהרגו בה עשרות אלפים. במלחמה עם הפלשתים נלחם רק שמשון, ושבט יהודה הסגיר אותו בידם. אחרי מלכות שלמה התפצלו ישראל לשתי ממלכות אויבות. היום אף שיצאנו ממדינות שונות והננו בדעות שונות אנחנו עם אחד ומדינה אחת.
- הרב יהונתן אייבשיץ כתב שביציאת מצרים עשה לנו ה' ניסים גלויים כי היינו במ"ט שערי טומאה ולא היינו יכולים להכירו אילולי הניסים. לכן נאלץ אליהו הנביא לעשות מופתים בהר הכרמל, כי ישראל היו בדרגת אמונה נמוכה. אבל כשקיימו וקיבלו ישראל את התורה בדרגה גבוהה בימי מרדכי ואסתר נעשה הנס דרכם בלי שינוי סדרי בראשית. לכן כל החגים בטלים לעתיד לבוא ופורים אינו מתבטל (יערות דבש א, ג).
- הגאולה בימינו היא דרך טבע (רמב"ם, הלכות מלכים יא, ג). אנחנו יכולים להכיר שה' גואל אותנו גם בלי שישתנו סדרי בראשית, וזו מעלה גדולה שקיימת היום יותר מיציאת מצרים. חלק מרכזי בגאולה הוא תיקון העולם.
- בזמן יציאת מצרים היה כל העולם עובד אלילים ולא הכיר את ה' כמו המצרים. בימינו רוב העולם זנח את האלילות ומכיר את ה' יותר ויותר.
- מ'בית העבדים' במצרים עד לפני מאתיים שנה היו רוב השליטים רודנים ששלטו בלי לשאול את האזרחים, המשך תרבות בית העבדים של מצרים. מאז השתנה רוב העולם, ורובו דמוקרטיות שמתחשבות ברצון האזרחים.
- במצרים לא היה משפט וצדק. פרעה הורה לכל עמו להשליך ליאור ילדים שלא חטאו במאומה. בתקופתנו יש תיקון בכל העולם, מערכות המשפט מתקרבות יותר ויותר לדין צדק ויושר. לא הורגים אנשים בלי עדויות. לא כורתים ידיים לגנב ולא תולים אותו על חטא של מה בכך. מבינים כי האדם נברא בצלם א‑לוהים.
- עד לפני מאתיים שנה היה העולם נבער ברובו. רק עשרה אחוזים ידעו קרוא וכתוב. היום 87% מהעולם יודע קרוא וכתוב. הזוהר הקדוש אומר כי פתיחת שערי החוכמה הללו היא הכנה לימים שבהם יתקיים בעולם "מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים" (ישעיהו יא, ט).
- פרעה הורה לכל עמו לזרוק את הילדים ליאור מתוך זלזול בחיי אדם. אלפי פועלים שילמו בחייהם בשביל לבנות את פירמידות הענק שנועדו להאדיר את המתים. העולם היום מעריך חיים. בשנת 1991 נחתם הסכם START I לפירוק 80% מהנשק הגרעיני, הביולוגי והכימי בעולם. מכוחו העולם מנסה לעצור את שליטי איראן וצפון קוריאה, שמנסות לחרחר מלחמות גרעיניות. על ההסכם הזה אמר הרבי מחב"ד כי הוא תחילת התקיימות הנבואה של "וְכִתְּתוּ חַרְבוֹתָם לְאִתִּים וַחֲנִיתוֹתֵיהֶם לְמַזְמֵרוֹת לֹא יִשָּׂא גוֹי אֶל גּוֹי חֶרֶב וְלֹא יִלְמְדוּ עוֹד מִלְחָמָה" (ישעיהו ב, ד).
פורסם בעולם קטן