הרב שמואל אליהו

מלחמת העצמאות החדשה

ז' אייר התשפ"ד(15/05/2024)
זמן קריאה: 15 דקות
ראשי פרקים

שיתוף

משבר קיומי אחרי שלושה דורות

הנבואה על המשבר שישראל נמצאת בו

מדינת ישראל נמצאת במשבר בשנה האחרונה. הפגנות, שביתות, סרבנות שעודדה את אויבינו לתקוף אותנו ולהביא לאסון של שמחת תורה. המשבר הזה הוא לא הפתעה למי שמקשיב לדברי התורה ולומד בעיון את דברי הנביאים. חכמי ישראל הסבירו לנו את דברי הנביאים ולימדו אותנו מראש על הגעתו של המשבר החברתי והאמוני שאנחנו נמצאים בו בארץ ישראל אחרי קיבוץ גלויות  ניכר. הם גם הסבירו לנו מה מטרתו ואיך להתמודד איתו.

מזמור על גאולת ימינו

מזמור ק"ז בתהילים מדבר על המשבר הזה. המזמור מתחיל בתיאור קיבוץ גלויות מארבע כנפות הארץ: "וּמֵאֲרָצוֹת קִבְּצָם מִמִּזְרָח וּמִמַּעֲרָב מִצָּפוֹן וּמִיָּם". קיבוץ גלויות שלא היה ביציאת מצרים ולא בעליית בית שני, רק בעלייה של הדורות הללו. גם ההודאה האמורה בפרק זה על אלה שעולים לארץ ישראל דרך הים "יוֹרְדֵי הַיָּם בָּאֳנִיּוֹת עֹשֵׂי מְלָאכָה בְּמַיִם רַבִּים" קיימת רק בעלייה של דורות הללו, לא ביציאת מצרים ולא בעליית עזרא ונחמיה.

בסופו של המזמור מתוארת שממת הארץ בגלות: "יָשֵׂ֣ם נְהָר֣וֹת לְמִדְבָּ֑ר וּמֹצָ֥אֵי מַ֝֗יִם לְצִמָּאֽוֹן: אֶ֣רֶץ פְּ֭רִי לִמְלֵחָ֑ה מֵ֝רָעַ֗ת יֹ֣שְׁבֵי בָֽהּ", ומתוארת אחר כך ארץ ישראל שחוזרת לתת פריה בעין יפה "יָשֵׂ֣ם מִ֭דְבָּר לַֽאֲגַם־מַ֑יִם וְאֶ֥רֶץ צִ֝יָּ֗ה לְמֹצָ֥אֵי מָֽיִם: וַיּ֣וֹשֶׁב שָׁ֣ם רְעֵבִ֑ים וַ֝יְכוֹנְנ֗וּ עִ֣יר מוֹשָֽׁב: וַיִּזְרְע֣וּ שָׂ֭דוֹת וַיִּטְּע֣וּ כְרָמִ֑ים וַ֝יַּעֲשׂ֗וּ פְּרִ֣י תְבֽוּאָה: וַיְבָרֲכֵ֣ם וַיִּרְבּ֣וּ מְאֹ֑ד וּ֝בְהֶמְתָּ֗ם לֹ֣א יַמְעִֽיט". בסופו מגיע תיאור המשבר.

משבר קיומי אחרי קיבוץ גלויות

המשבר בא אחרי קיבוץ הגלויות והברכה הגדולה של ארץ ישראל. משבר חברתי תרבותי גדול בין שכבות עשירים נדיבים מעוטי ילדים, לבין שכבות אביונים שמתחזקים כלכלית והם ברוכי ילדים. על השכבה העשירה נאמר: "וַיִּמְעֲט֥וּ וַיָּשֹׁ֑חוּ מֵעֹ֖צֶר רָעָ֣ה וְיָגֽוֹן: שֹׁפֵ֣ךְ בּ֭וּז עַל־נְדִיבִ֑ים וַ֝יַּתְעֵ֗ם בְּתֹ֣הוּ לֹא־דָֽרֶךְ". יש אצלם ירידה בילודה, עצבות ועייפות רוחנית, עליהם אלוקים שופך בוז ומתעה אותם בתוהו לא דרך. לעומתם האביונים שיוצאים מהעוני זוכים לברכה, הם מתחזקים ומתבססים כלכלית. הריבוי הטבעי שלהם הולך ועולה "וַיְשַׂגֵּ֣ב אֶבְי֣וֹן מֵע֑וֹנִי וַיָּ֥שֶׂם כַּ֝צֹּ֗אן מִשְׁפָּחֽוֹת".

למה הראשונים מתמעטים, מצטערים וטועים בדרך, ולמה האחרונים עולים ומתרבים? עונה על כך דוד בפסוק ואומר כי האחרונים הם ישרים ששמחים בגאולת ה' לעומת הראשונים שעושים עוול ועל כך נסתמות טענותיהם: "יִרְא֣וּ יְשָׁרִ֣ים וְיִשְׂמָ֑חוּ וְכָל־עַ֝וְלָ֗ה קָ֣פְצָה פִּֽיהָ". דוד המלך פונה לקורא החכם ואומר לו "מִי־חָכָ֥ם וְיִשְׁמָר־אֵ֑לֶּה וְ֝יִתְבּֽוֹנְנ֗וּ חַֽסְדֵ֥י הֽ'". תתבונן ותשמור את הדברים בלבך, תראה שכל קיבוץ הגלויות ופריחת המדינה הם חסד ה' שהובטח על ידו ביד כל הנביאים. תשמח ותודה לה' על חסדיו. כך תינצל מהבוז שיישפך על כל אלה שחושבים שההצלחה של המדינה תלויה בהם.

עושר שמקטין את הנשמה

על המשבר הזה כותב הרב קוק: "מְקוּבָּלִים אָנוּ שֶׁמְּרִידָה רוּחָנִית תִּהְיֶה בְּאֶרֶץ יִשְׂרָאֵל וּבְיִשְׂרָאֵל, בְּפֶרֶק שֶׁהַתְחָלַת תְּחִיַּת הָאוּמָּה תִּתְעוֹרֵר לָבֹא. הַשַּׁלְוָה הַגַּשְׁמִית שֶׁתָּבֹא לַחֵלֶק מֵהָאוּמָּה, אֲשֶׁר יְדַמּוּ שֶׁכְּבָר בָּאוּ לְמַטְּרָתָם כּוּלָּהּ, תַּקְטִין אֶת הַנְּשָׁמָה, וְיָבֹאוּ יָמִים אֲשֶׁר תֹּאמַר אֵין בָּהֶם חֵפֶץ". השלווה הכלכלית תביא חלק מהעשירים למרוד בערכים של עם ישראל, בערכים של מייסדי המדינה. ההצלחה החומרית של מדינת ישראל תשכיח מהם את כל האידיאלים הרוחניים של האומה. אבל האומה לא תיתן להשכיח את היעדים הגדולים שלה ותהיה מהפכה: "הַשְּׁאִיפָה לְאִידֵיאָלִים נִשְׁאִים וּקְדוֹשִׁים תֶּחְדַּל, וּמִמֵּילָא יֵרֵד הָרוּחַ וְיִשְׁקַע, עַד אֲשֶׁר יָבֹא סַעַר וְיֵיהָפֵךְ מַהְפֵּכָה" (אורות התחיה מד).

שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ

חכמינו סיפרו לנו כי המרידה הזאת תגיע בשלושה הדורות שלפני ביאת המשיח. כך כותב הרב קוק זצ"ל לחותנו "האדרת" על הפחד שלו מהמהפכה הזו: "אֲגַלֶּה אוֹזֶן הַדְרַת גְּאוֹנוֹ… דְּמִיסְתְּפֵינָא מֵהַךְ דְּסִפְרֵי הַאֲזִינוּ 'וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ' וְגוֹ', וְהוּא בְּסָמֶךְ עַל הַפָּסוּק 'שִׁמַּנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ', שֶׁהוּא ג' דּוֹרוֹת לִפְנֵי בִּיאַת הַמָּשִׁיחַ. וַאֲדוֹנִי יָבִין מַחֲשַׁבְתִּי. מכל מקום יַעֲשֶׂה הקב"ה לְמַעַן שְׁמוֹ, וְיִקְרַב קֵץ יִשְׁעוּ, וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בִּמְהֵרָה בְּקָרוֹב" (שו"ת אורח משפט, או"ח סו"ס מח).

הרב קוק רומז לדברי מדרש חכמים בספרי על הפסוק "וַיִּשְׁמַן יְשֻׁרוּן וַיִּבְעָט שָׁמַנְתָּ עָבִיתָ כָּשִׂיתָ וַיִּטּשׁ אֱלוֹהַּ עָשָׂהוּ וַיְנַבֵּל צוּר יְשֻׁעָתוֹ" (דברים לב טו). המדרש מביא דוגמאות על דורות שהתעשרו והצליחו, ומרוב עושר והצלחה מרדו באלוקים ובעטו בו. כך היה בדור המבול, כך היה בימי שלמה וכך כותבים חכמים במדרש שהמרידה הזאת עלולה להיות בג' הדורות שלפני ביאת המשיח. על שלש הדורות הללו נאמר בספר ישעיהו שלש פעמים "וַתִּמָּלֵא" (ספרי דברים, שיח).

שפע שגורר זחיחות

בתחילה מתמלאת ארץ ישראל בעושר כלכלי "וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ כֶּסֶף וְזָהָב וְאֵין קֵצֶה לְאֹצְרֹתָיו". ריבוי הממון משמש לרכישת מוצרי צריכה רבים, סוסים, מרכבות ומכוניות, "וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ סוּסִים וְאֵין קֵצֶה לְמַרְכְּבֹתָיו". מכאן לא רחוקה הדרך לשלב השלישי שבו הכסף והזהב הופכים לאלילים שהאדם סוגד להם, "וַתִּמָּלֵא אַרְצוֹ אֱלִילִים". לא מדובר באלילים שבראו את העולם, כפי שבעבר האמינו אנשים. מדובר באלילות אנושית, בהערצת הגאונות והיצירה האנושית "לְמַעֲשֵׂה יָדָיו יִשְׁתַּחֲווּ, לַאֲשֶׁר עָשׂוּ אֶצְבְּעֹתָיו". העיוות הזה מחייב מהפכה שתביא את האדם להכרה שהוא אדם ולא אל. "וַיִּשַּׁח אָדָם וַיִּשְׁפַּל אִישׁ וְאַל תִּשָּׂא לָהֶם" (ישעיהו ב ז-ט).

התעלמות שעוצרת את תהליך הגאולה

על שלושת הדורות הללו אנחנו קוראים גם בגמרא (סנהדרין צט ע"א): "תַּנְיָא, רַבִּי אֱלִיעֶזֶר אוֹמֵר: יְמוֹת הַמָּשִׁיחַ אַרְבָּעִים שָׁנָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר'. רַבִּי אֶלְעָזָר בֶּן עֲזַרְיָה אוֹמֵר: שִׁבְעִים שָׁנָה, שֶׁנֶּאֱמַר 'וְהָיָה בַּיּוֹם הַהוּא וְנִשְׁכַּחַת צֹר שִׁבְעִים שָׁנָה כִּימֵי מֶלֶךְ אֶחָד'. אֵיזֶהוּ מֶלֶךְ מְיוּחָד – הֱוֵי אוֹמֵר זֶה מָשִׁיחַ, רַבִּי אוֹמֵר: שְׁלֹשָׁה דּוֹרוֹת, שֶׁנֶּאֱמַר 'יירָאוּךָ עִם שָׁמֶשׁ וְלִפְנֵי יָרֵחַ דּוֹר דּוֹרִים'".

לפי דברי רבי אליעזר פירוש המילה "ימות המשיח" אלה הימים שבין התחלת הגאולה לבין המימוש המלא של הגאולה. הוא מדבר על ארבעים השנים שבין יציאת מצרים לבין כניסת בני ישראל לארץ. בארבעים השנים האלו הם עוברים תהליך רוחני של הכרה בנוכחות ה' שמכשירה אותם לשלב הבא של הגאולה. רבי אליעזר אומר לנו שהתהליך הזה יתקיים גם בימות המשיח, וכדלקמן.

המשבר שאחרי הקמת מלכות ישראל

רבי שאומר שימות המשיח הם שלושה דורות, מביא כראיה את תפילת דוד על מלכות שלמה בנו "לִשְׁלֹמֹ֨ה׀ אֱֽלֹהִ֗ים מִ֭שְׁפָּטֶיךָ לְמֶ֣לֶךְ תֵּ֑ן וְצִדְקָתְךָ֥ לְבֶן־מֶֽלֶךְ: יָדִ֣ין עַמְּךָ֣ בְצֶ֑דֶק וַעֲנִיֶּ֥יךָ בְמִשְׁפָּֽט: יִשְׂא֤וּ הָרִ֓ים שָׁ֮ל֥וֹם לָעָ֑ם וּ֝גְבָע֗וֹת בִּצְדָקָֽה: יִשְׁפֹּ֤ט׀ עֲֽנִיֵּי־עָ֗ם י֭וֹשִׁיעַ לִבְנֵ֣י אֶבְי֑וֹן וִֽידַכֵּ֣א עוֹשֵֽׁק: יִֽירָא֥וּךָ עִם־שָׁ֑מֶשׁ וְלִפְנֵ֥י יָ֝רֵ֗חַ דּ֣וֹר דּוֹרִֽים" (תהלים עב).

רבי יהודה הנשיא, שהיה מצאצאי דוד המלך, למד מהמילים בתפילה על "דּ֣וֹר דּוֹרִֽים" כי דוד התפלל על שלושה דורות מלוכה לפחות. בהמשך מתפלל דוד על מלכות לעולם "יְהִ֤י שְׁמ֨וֹ לְֽעוֹלָ֗ם לִפְנֵי־שֶׁמֶשׁ֘ יִנּ֪וֹן שְׁ֫מ֥וֹ וְיִתְבָּ֥רְכוּ ב֑וֹ כָּל־גּוֹיִ֥ם יְאַשְּׁרֽוּהוּ". חכמינו אמרו שהתפילה הזאת היא על מלך המשיח, כי בשלמה המלך היא לא מתקיימת. עם זאת מלכות ישראל מחזיקה שלושה דורות: שאול, דוד ושלמה.

אחר כך בא קרע רוחני נורא. באה מלחמה בעם שקרעה את עם ישראל לשתי מלכויות. קמה מצד אחד מלכות ירבעם בן נבט שמרד בה', בבית המקדש ובבית דוד, חטא והחטיא את ישראל בעבודה זרה לדורי דורות, ומצד שני קמה מלכות רחבעם בן שלמה שחטא אבל שמר על בית המקדש ועבודתו. מלמד אותנו רבי כי כך יהיה משבר אחרי שלוש דורות גם בימות המשיח, וצריכים להתכונן אל המשבר הזה ולהשמר ממנו.

המשבר אחרי דורו של משה

גם ביציאת מצרים התחולל המשבר הרוחני אחרי שלושה דורות שהחזיקו בדרך ה' ואחר כך חטאו. כך מסכם יהושע את ספרו "וַיַּעֲבֹד יִשְׂרָאֵל אֶת ה' כֹּל יְמֵי יְהושֻׁעַ וְכֹל יְמֵי הַזְּקֵנִים אֲשֶׁר הֶאֱרִיכוּ יָמִים אַחֲרֵי יְהושֻׁעַ וַאֲשֶׁר יָדְעוּ אֵת כָּל מַעֲשֵׂה ה' אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל" (יהושע כד לא).

אחר דור הזקנים עוברים בני ישראל משבר רוחני נורא ועובדים עבודה זרה: "וַיָּקָם דּוֹר אַחֵר אַחֲרֵיהֶם אֲשֶׁר לֹא יָדְעוּ אֶת ה' וְגַם אֶת הַמַּעֲשֶׂה אֲשֶׁר עָשָׂה לְיִשְׂרָאֵל: וַיַּעֲשׂוּ בְנֵי יִשְׂרָאֵל אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' וַיַּעַבְדוּ אֶת הַבְּעָלִים: וַיַּעַזְבוּ אֶת ה' אֱלֹהֵי אֲבוֹתָם הַמּוֹצִיא אוֹתָם מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם וַיֵּלְכוּ אַחֲרֵי אֱלֹהִים אֲחֵרִים מֵאֱלֹהֵי הָעַמִּים אֲשֶׁר סְבִיבוֹתֵיהֶם וַיִּשְׁתַּחֲווּ לָהֶם וַיַּכְעִסוּ אֶת ה" (שופטים ב).

על שלושת הדורות הללו מדברת התורה מראש ואומרת "כִּי תוֹלִיד בָּנִים וּבְנֵי בָנִים וְנושַׁנְתֶּם בָּאָרֶץ וְהִשְׁחַתֶּם וַעֲשִׂיתֶם פֶּסֶל תְּמוּנַת כֹּל וַעֲשִׂיתֶם הָרַע בְּעֵינֵי ה' אֱלֹהֶיךָ לְהַכְעִיסוֹ" (דברים ד כה). הגמרא אומרת כי בָּנִים וּבְנֵי בָנִים – הרי שלושה דורות (גיטין פח ע"א, ורש"י שם). כך מזהיר משה את בני ישראל "כִּי יָדַעְתִּי אַחֲרֵי מוֹתִי כִּי הַשְׁחֵת תַּשְׁחִתוּן וְסַרְתֶּם מִן הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר צִוִּיתִי אֶתְכֶם וְקָרָאת אֶתְכֶם הָרָעָה בְּאַחֲרִית הַיָּמִים כִּי תַעֲשׂוּ אֶת הָרַע בְּעֵינֵי ה' לְהַכְעִיסוֹ בְּמַעֲשֵׂה יְדֵיכֶם". משה מזהיר כי המפולת הזו אינה גזירת גורל. אם תתבוננו ותשפרו את מעשיכם – תוכלו להינצל ממנה. ואם היא תבוא – אל תתייאשו, בסופה תבוא תקומה לישראל (וראה רש"י דברים לא כט).

המשברים בבית שני

לצערנו כך קרה גם בימי בית שני. שלושה דורות עוברים מימי עזרא ונחמיה לתקופה שבה הכוהנים הגדולים מתקלקלים ומושכים את העם לתרבות יוון ולשלטונה. גם מלכות בית חשמונאי המפוארת מידרדרת לשפל מוסרי כעבור שלושה דורות. לפני שנסביר כי המפולת הזאת לא הכרחית, נראה כי גם באומות העולם יש משבר שכזה אחרי שלושה דורות.

המשברים באומות העולם

מפולת אחרי שלושה דורות הייתה באימפריה הבבלית. את האימפריה מקים נבוכדנצר, ממשיך אחריו בנו אויל מרודך, אחרים ממשיך בן בנו בלשאצר ובימיו בא החורבן. כך אנו רואים אצל מעצמות העל בימינו משבר אחרי שלושה דורות. כך היה ברוסיה הקומוניסטית ששלטה שלטון בלי מצרים על 15 מדינות והשפיעה על קהלים גדולים בעולם כולו. הם חשבו כי הם הולכים להביא שלום וברכה עולמיים, אחדות ושוויון לכל בני האדם, פיתוח וקידמה לכל האנושות. מאות מיליונים בכל העולם האמינו להבטחות הללו. אחרי שלושה דורות (מ-1917 עד 1992) התפקחו ההמונים וראו את הסיאוב והשקר וכל האידיאולוגיה הקומוניסטית קרסה.

בארצות הברית של אמריקה זה קרה קצת אחרת. בשנת 1776 הייתה הכרזת העצמאות של אמריקה. באותה שעה הם מכריזים "שכל בני-האדם נבראו שווים, שהבורא העניק להם זכויות מסוימות שאי-אפשר לשלול מהם, וביניהן הזכות לחיים, לחירות ולרדיפת האושר". אחרי כ-85 שנים מתעוררים חלק מהאנשים ושואלים את עצמם: איפה החרות לכל בני האדם כשאנחנו מעבידים מיליוני עבדים לצורך נוחיותנו וקידומנו? החלק השבע באומה האמריקנית העדיף את הנוחות שמעניקים להם העבדים והמציאו ערכים תחליפיים שמתאימים לנוחות ולתענוגות שלהם.

על ערכי הדמה של המשעבדים מול הערכים האמיתיים של שוחרי החרות ניטשה מלחמת אזרחים בין מדינות אמריקה. זו לא הייתה מלחמה קלה, נהרגו בה 618,000 אמריקאים משני צידי המתרס, כשגברו הערכים האמיתיים על הערכיים החלופיים – באו האמריקנים אל המנוחה ואל הנחלה (הזמנית כמובן).

 

איך מתגברים על המשבר?

משבר של חורבן או משבר של לידה

חכמינו בגמרא אומרים שמהמשבר הזה אפשר ליפול או לצמוח. משבר כזה יכול להביא חורבן או לידה חדשה. משבר כזה יכול להיות אחרי ארבעים שנה, כדעת רבי אליעזר, יכול להיות אחרי שבעים שנה, כדעת רבי אלעזר בן עזריה, ויכול גם להיות שלושה דורות כדעת רבי יהודה הנשיא. אנחנו לומדים על כל זה כדי שלא ניהרס מהמשבר שבא באופן טבעי, שלא ניהרס ממנו כמו שנהרסו ממלכות, ולא נשלם מחירים יקרים בחיי אדם כמו ששילמו אחרים.

אזהרה לדורו של משיח

רבי אליעזר בגמרא אומר שימות המשיח הם ארבעים שנה. כהוכחה לכך הוא מביא את ארבעים השנים ששהו ישראל במדבר. הפסוק שרבי אליעזר בוחר בו הוא האזהרה של משה רבנו ודוד המלך מתהילים: "אַל תַּקְשׁוּ לְבַבְכֶם כִּמְרִיבָה כְּיוֹם מַסָּה בַּמִּדְבָּר: אֲשֶׁר נִסּוּנִי אֲבוֹתֵיכֶם בְּחָנוּנִי גַּם רָאוּ פָעֳלִי: אַרְבָּעִים שָׁנָה אָקוּט בְּדוֹר וָאֹמַר עַם תֹּעֵי לֵבָב הֵם וְהֵם לֹא יָדְעוּ דְרָכָי: אֲשֶׁר נִשְׁבַּעְתִּי בְאַפִּי אִם יְבֹאוּן אֶל מְנוּחָתִי" (תהילים צה).

מדברי רבי אליעזר בגמרא לומד המהרש"א כי פסוקים אלו נאמרו "לדורו של משיח", אליהם פונה דוד ומציע להם לא להקשות את ליבם כמו שעשו אבותיהם במסה ובמריבה. הקשו את ליבם, לא ראו את מעשי ה' ושילמו על כך בארבעים שנות נדודים במדבר.

תפקחו את העיניים ותינצלו

המסקנה היא לפקוח את העיניים. כך מזהיר משה רבנו ביום פטירתו "וַיִּקְרָא משֶׁה אֶל כָּל יִשְׂרָאֵל וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם אַתֶּם רְאִיתֶם אֵת כָּל אֲשֶׁר עָשָׂה ה' לְעֵינֵיכֶם בְּאֶרֶץ מִצְרַיִם לְפַרְעֹה וּלְכָל עֲבָדָיו וּלְכָל אַרְצוֹ: הַמַּסּוֹת הַגְּדֹלֹת אֲשֶׁר רָאוּ עֵינֶיךָ הָאֹתֹת וְהַמֹּפְתִים הַגְּדֹלִים הָהֵם". עיניכם הגשמיות ראו את כל הניסים המופלאים, אבל הלב שלכם היה קשה. "וְלֹא נָתַן ה' לָכֶם לֵב לָדַעַת וְעֵינַיִם לִרְאוֹת וְאָזְנַיִם לִשְׁמֹעַ עַד הַיּוֹם הַזֶּה". לכן נשארתם במדבר ארבעים שנה "וָאוֹלֵךְ אֶתְכֶם אַרְבָּעִים שָׁנָה בַּמִּדְבָּר לֹא בָלוּ שַׂלְמֹתֵיכֶם מֵעֲלֵיכֶם וְנַעַלְךָ לֹא בָלְתָה מֵעַל רַגְלֶךָ" (דברים כט).

אילו הייתם פוקחים את העיניים ורואים את מעשי ה' כבר בשנה הראשונה; אילו לא הייתם שואלים "היש ה' בקרבנו אם אין"; אילו לא הייתם אומרים למשה ואהרן "למה הוצאתם אותנו ממצרים?" כאילו הם היוזמים של כל יציאת מצרים, משהו פוליטי אנושי; אילו הייתם מבינים שיש ה' בקרבכם – הייתם נכנסים מיד לארץ ישראל.

 

וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל

תודעה – התרופה למשבר

האמת היא שמשה מזהיר על המשבר הזה כבר ביציאת מצרים. הוא מדבר על סכנת העושר שמשכיחה את ה' מרוב זחיחות. "פֶּן תֹּאכַל וְשָׂבָעְתָּ וּבָתִּים טֹבִים תִּבְנֶה וְיָשָׁבְתָּ: וּבְקָרְךָ וְצֹאנְךָ יִרְבְּיֻן וְכֶסֶף וְזָהָב יִרְבֶּה לָּךְ וְכֹל אֲשֶׁר לְךָ יִרְבֶּה: וְרָם לְבָבֶךָ וְשָׁכַחְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ הַמּוֹצִיאֲךָ מֵאֶרֶץ מִצְרַיִם מִבֵּית עֲבָדִים". שכחה מסוכנת מאוד, אבל יש לה פתרון "וְזָכַרְתָּ אֶת ה' אֱלֹהֶיךָ כִּי הוּא הַנֹּתֵן לְךָ כֹּחַ לַעֲשׂוֹת חָיִל לְמַעַן הָקִים אֶת בְּרִיתוֹ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע לַאֲבֹתֶיךָ כַּיּוֹם הַזֶּה" (דברים ח).

תודעה – המפתח לארץ ישראל

על חשיבות התודעה הזו אנחנו לומדים בבשורה של יציאת מצרים. שם כתובות ארבע לשונות הגאולה (ילק"ש בראשית מ רמז קמז) "לָכֵן אֱמֹר לִבְנֵי יִשְׂרָאֵל אֲנִי ה' וְהוֹצֵאתִי אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלֹת מִצְרַיִם וְהִצַּלְתִּי אֶתְכֶם מֵעֲבֹדָתָם וְגָאַלְתִּי אֶתְכֶם בִּזְרוֹעַ נְטוּיָה וּבִשְׁפָטִים גְּדֹלִים: וְלָקַחְתִּי אֶתְכֶם לִי לְעָם וְהָיִיתִי לָכֶם לֵאלֹהִים וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם: וְהֵבֵאתִי אֶתְכֶם אֶל הָאָרֶץ אֲשֶׁר נָשָּׁאתִי אֶת יָדִי לָתֵת אֹתָהּ לְאַבְרָהָם לְיִצְחָק וּלְיַעֲקֹב וְנָתַתִּי אֹתָהּ לָכֶם מוֹרָשָׁה אֲנִי ה'".

כל אחד רואה כי לפני שעם ישראל נכנס לארץ ישראל יש ביטוי חשוב מאוד: "וִידַעְתֶּם כִּי אֲנִי ה' אֱלֹהֵיכֶם הַמּוֹצִיא אֶתְכֶם מִתַּחַת סִבְלוֹת מִצְרָיִם". בלי התודעה הזאת אין אפשרות להתקדם לשלב הבא, שהוא עיקר הגאולה – הכניסה לארץ ישראל. אם תחשבו שהכול הוא מהלך פוליטי של בני אדם, לא תהיה לכם אפשרות להיכנס לארץ. הכול עניין של תודעה.

חִדְלוּ לָכֶם מִן הָאָדָם אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ

כך גם אומר ישעיהו הנביא: את הזחיחות שתבוא עם העושר בדורות שלפני ביאת המשיח, אפשר לפתור אם נזכור שה' הוא הנותן לנו כוח לעשות חיל. אם נרכוש את מידת הענווה ונבין שהאדם הוא  לא אלוהים למרות שהוא חכם גיבור ועשיר. "חִדְלוּ לָכֶם מִן הָאָדָם אֲשֶׁר נְשָׁמָה בְּאַפּוֹ כִּי בַמֶּה נֶחְשָׁב הוּא". שנכיר כי כל הצלחת מדינת ישראל היא קיום הבטחת ה' לאבות והשבועה שנשבע להם. שכל הניצחונות בשדה הקרב, שכל הצלחת הכלכלה והחקלאות היא מהבטחת ה' שמתקיימת בידי בשר ודם. "וְנִשְׂגַּב ה' לְבַדּוֹ בַּיּוֹם הַהוּא" (ישעיהו ב).

וְהֵם הֵם חֶבְלֵי מָשִׁיחַ

על פי הדברים הללו כתב הראי"ה קוק זצוק"ל כי הזחיחות שבאה מההצלחה לא יכולה להחזיק מעמד, התובנה המתקנת את השקר חייבת לבוא: "עַד אֲשֶׁר יָבֹא סַעַר וְיַהֲפֹךְ מַהְפֵּכָה, וְיֵרָאֶה אָז בַּעֲלִיל כִּי חוֹסֶן יִשְׂרָאֵל הוּא בַּקּוֹדֶשׁ עוֹלָמִים, בְּאוֹר ד' וּבְתוֹרָתוֹ, בְּחֵשֶׁק הָאוֹרָה הָרוּחָנִית, שֶׁהִיא הַגְּבוּרָה הַגְּמוּרָה הַמְּנַצַּחַת אֶת כׇּל הָעוֹלָמִים וְכׇל כֹּחוֹתֵיהֶם". הסער והמהפכה הזאת תחזיר את ההכרה האמיתית למקומה "וְזֹאת הַנְּטִיָּה כְּשֶׁתִּוָּלֵד תִּדְרֹךְ בְּזַעַם וּתְחוֹלֵל סוֹפוֹת, וְהֵם הֵם חֶבְלֵי מָשִׁיחַ אֲשֶׁר יְבַסְּמוּ אֶת הָעוֹלָם כּוּלּוֹ ע"י מַכְאוֹבֵיהֶם" (אורות התחיה מד).

 

מדינת ישראל אחרי שלושה דורות

יַעֲשֶׂה הקב"ה לְמַעַן שְׁמוֹ, וְיִקְרַב קץ יִשְׁעוֹ

כל מי שקורא את הדברים הללו לא יכול שלא לזהות בהם את המשבר שנמצאת בו מדינת ישראל בשנה האחרונה. מדינת ישראל נמצאת עכשיו שלושה דורות אחרי הקמתה. זה הזמן שבו בכל העולם ובכל הדורות עלולות להתרחש מהפכות תרבותיות ערכיות. הרב קוק מספר לחותנו שהוא מתפלל שאנחנו נעבור את המהפכה הזאת בשלום. "מִכׇּל מָקוֹם יַעֲשֶׂה הקב"ה לְמַעַן שְׁמוֹ, וְיִקְרַב קץ יִשְׁעוֹ, וְנִשְׂגָּב ה' לְבַדּוֹ בִּמְהֵרָה בְּקָרוֹב".

זחוחים ורוצים מדינה ככל העמים

במדינת ישראל הגענו לפני שמחת תורה כמעט לחורבן ומלחמת אחים. הפגנות המונים חסמו כבישים מרכזיים ביותר במדינה, איימו בסרבנות וקיימו, הבעירו אש בצמתים והבעירו את המדינה, קראו קריאות למרד. החלקים שהבעירו את המרד הזה הם החלקים באומה שפיתחו מאוד את הכלכלה. הרב קוק כותב כי מדינת ישראל חייבת לפתח כלכלה מצליחה. "אין השכינה שורה אלא על חכם וגבור ועשיר" וכל תכלית הגאולה היא השראת שכינה בישראל.

"הַנְּטִיָּה לְצַד הַחׇמְרִיּוּת, שֶׁמּוּכְרַחַת לְהִוָּלֵד בִּכְלָלוּת הָאוּמָּה בְּצוּרָה תַּקִּיפָה אַחַר אֲשֶׁר עָבְרוּ פִּרְקֵי שָׁנִים רַבּוֹת, שֶׁנֶּאֶפְסוּ לְגַמְרֵי מִכְּלָל הָאוּמָּה הַצּוֹרֶךְ וְהָאֶפְשָׁרוּת לְהִתְעַסְּקוּת חׇמְרִית" (אורות התחיה מד). האנשים הללו הביאו את העושר. והעושר שלהם הביא אותם לזחיחות שהשכיחה מהם את ה'. כך דרכה של זחיחות וגאווה, להביא כפירה בה' "אין אני והוא יכולים לדור בכפיפה אחת". הם שכחו שמטרת המדינה להביא אור לעולם. בעיניהם זו בדיחה. טוב להם במקום שבו הם נמצאים, הם חושבים שהחלום על בית המקדש לא יביא אור לעולם אלא מלחמת עולם שלישית. הם חושבים שהערכים שלנו לא יביאו אור לעולם אלא חשכה כמו איראן. הם אומרים שהחלומות שלנו יפילו את ישראל כלכלית כמו לבנון. על כן הם הפגינו בקפלן ודרשו מדינה חילונית, מדינת כל אזרחיה, מדינה ככל העמים. הם אומרים לנו: עזבו את החלומות שלכם על בית המקדש. נהיה עם ככל העמים. אנחנו מוכנים להתחתן ברבנות, לשיר שירי שבת ולהניח תפילין בדוכנים. מוכנים לאכול כשר בצבא ולעשות ברית מילה. אבל תשכחו מהגאולה, תשכחו מחברון ומקבר רחל. תוותרו על העיר העתיקה בירושלים ובבקשה אל תדברו על בית המקדש בקול.

בריאים ורוצים מדינה יהודית

החלק הבריא בעם ישראל לא מוכן שייקחו לו את המדינה היהודית. החלק הבריא רוצה מדינה שתביא אור לכל העולם. הוא לא מאמין שהקמנו מדינה רק בשביל לייצר נשק מתקדם, מחשבים, אפליקציות, תרופות וחקלאות מודרנית. לא על זה חלמנו אלפיים שנה. לא בשביל זה התפללנו בכל הדורות. לא למען האפליקציות הללו נשרפו כדי לא להתנצר, להתאסלם ולהתבולל בין העמים. שמרנו על עם ישראל אלפיים שנה כי יש לנו ייעוד להביא אור ערכי ומוסרי לכל העמים. כך הבטיח אלוקים לאברהם "ונברכו בך כל משפחות האדמה", וכך יהיה.

בשמחת תורה השליחות הזאת התבררה יותר מתמיד. משמחת תורה ועד היום כולנו רואים איך חלקים מהעולם הולכים ושוקעים באפלה מוסרית נוראה. איך החלקים היותר פרוגרסיביים בעיני עצמם רואים באנטישמיות דבר לגיטימי. איך האוניברסיטאות מכילות את המוסלמים אוהדי החמאס הנתעב שבאנושות. איך ראשיהן מכילים תנועות שמאדירות את האסלם שמכשיר רצח, אונס, אכזריות, שיעבוד וברוטליות, ולא מבינים שמחר כל הרשע הזה יופנה מולם.

אם מדינת ישראל לא תעשה את תפקידה – העולם ילך וישקע יותר ויותר בתוך הסחרור הפרוגרסיבי המטורלל שהולך ומשתבלל מיום ליום ולא יודע להציל את עצמו. אם לא נעמוד עם אבוקת אור ונאיר את החשיכה המוסרית שהולכת ומשתלטת על העולם, העולם ייעלם בתוך הטירוף המוסלמי. זה בדיוק התפקיד של עם ישראל ואין לנו שום אפשרות לוותר עליו.

מלחמת שמחת תורה או מלחמת אחים

המחלוקת בין שני חלקי העם הייתה בשיאה בעיקר ביום כיפור ובשמחת תורה. היא ממש פילגה את העם. שקמה ברסלר, מנהיגת המחאה, קראה לדתיים, למסורתיים ולחרדים "נאצים" שצריך להדיר אותם מהממשלה ואסור גם לספור אותם או לדבר איתם. ראש הממשלה לשעבר איים שגופות יצופו בירקון. חלק מהגנרלים לשעבר איימו במלחמת אזרחים. אחים לנשק איימו בסרבנות. הצבא נחלש והפסיק לתפקד כמו צבא. חלקים מהעשירים איימו להרוס את הכלכלה של המדינה ולהוציא ממנה השקעות. אחרים איימו לרדת מהארץ וחלק מהם גם מימש את האיומים. אם לא הייתה מתחוללת מלחמת שמחת תורה, היינו היום במלחמת אחים נוראה.

נס אלוקי ושמו מדינת ישראל

מי שעצר את מלחמת האזרחים הנוראה שבפתח היא מלחמת שמחת תורה. פתאום הבינו כל אלה שנסחפו למחלוקת כי היהדות היא המחברת בינינו. בעיני המחבלים גם השמאלנים תושבי כפר עזה ובארי נקראים "מתנחלים". בעיניהם אין שום הבדל בין ימין לשמאל, בין חילוני ודתי, בין מתנחל לקיבוצניק.

בשמחת תורה הבין עם ישראל כי בלי המתנחלים שמסרו את נפשם לא היו נשארים אנשים חיים בקיבוצי השמאל בעוטף. כי בלי הדתיים והמתנחלים היה צבא עם חצי כוח שלא יכול להילחם במחבלים צמאי הדם ועורפי הראשים.

מסירות הנפש של כל החיילים שעזבו את משפחותיהם בשבת שמחת תורה הבהירה לרוב העם השפוי שאנחנו מדינת ישראל ולא מדינת כל אזרחיה.

במלחמה הזאת העמקנו את ההבנה כי הערבים בתוכנו לא יגנו עלינו בעת מלחמה, חלק מהם כבר מצטרף בשעת סכנה לאויבינו המרים ביותר. במלחמה הזאת הבנו כי השמאל העולמי בגד בחבריו מישראל. במלחמה הזאת ניצלנו ממלחמת אחים נוראה שעמדה בפתח. היא עדיין לא נעלמה. חייבים ללמוד וללמד את הציבור בישראל כי מדינת ישראל היא נס אלוקי מימי קדם שנעשה בידי אדם. נס שנעשה כדי להביא אור וברכה גדולה לכל העולם כולו.

שיתוף

hse.org.il.txt