הרב שמואל אליהו

איך עריצים שולטים?

י"ט טבת התשפ"ג(12/01/2023)
זמן קריאה: 3 דקות

שיתוף

פרעה אומר על בני ישראל "וַיֹּ֖אמֶר אֶל־עַמּ֑וֹ הִנֵּ֗ה עַ֚ם בְּנֵ֣י יִשְׂרָאֵ֔ל רַ֥ב וְעָצ֖וּם מִמֶּֽנּוּ". אם בני ישראל הם גם רבים בכמות, וגם עצומים באיכות מהמצרים למה הם לא מורדים בהם ועולים מן הארץ? למה הם לא מורדים כאשר שמים עליהם שרי מיסים. כאשר מענים אותם. כאשר העם המצרי קץ מהם. כאשר הם מעבידים אותם בפרך. כאשר הם ממררים את חייהם. למה הם לא מורדים כאשר זורקים את הבנים שלהם ליאור. לפחות שיברחו כמו שברח משה רבינו ממצרים?

עונה האבן עזרא (שמות יד יג) כי הדור היוצא ממצרים למד מנעוריו לסבול עול מצרים ונפשו שפלה. ואיך יוכל עתה להלחם עם אדוניו?" אנחנו כנראה לא נבין לעולם מהי נפש עבד, כי גדלנו בני חורין. אבל נפשו של עבד היא נפש שפלה ולכן בני ישראל לא מעיזים להתמרד נגד האדונים שלהם. כמובן שלא מסוגלים ללכת לכבוש את הארץ. "עד שקם דור אחר דור המדבר שלא ראו גלות. והיתה להם נפש גבוהה".

פרופ' נחמה ליבוביץ מביאה מכתב של סנטור רומאי בשם נָטוּלוּס סִילוֹנוּס מתקופת ימי בית שני שכותב אחרי ביקור בארץ ישראל "תִּתְמַהּ אִם תִּלְמַד לָדַעַת כִּי אֶרֶץ זוֹ אֵין דּוֹמֶה לָהּ בְּמִעוּט עֲבָדִים. בְּעוֹד אֲשֶׁר אֶצְלֵנוּ בַּמִּפְקָד הָאַחֲרוֹן נִמְצְאוּ עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה עֲבָדִים עַל כָּל אֶזְרָח בֵּן חוֹרִין, בִּיהוּדָה נַהֲפֹךְ הוּא, עֶבֶד אֶחָד עַל עֶשְׂרִים וּשְׁלֹשָׁה אֶזְרָחִים". וכשקראתי את המכתב הזה תמהתי איך אזרח חופשי אחד ברומא שלט על עשרים ושלוש עבדים. למה הם לא מורדים בו? ובאמת התשובה נמצאת בדברי האבן עזרא. הייתה להם נפש שפלה, והם לא היו מסוגלים למרוד באדונים שלהם. לכן פרעה כל כך מפחד כשהם מעלים רעיונות של חופש ואומר "תִּכְבַּד הָעֲבֹדָה עַל הָאֲנָשִׁים וְיַעֲשׂוּ בָהּ וְאַל יִשְׁעוּ בְּדִבְרֵי שָׁקֶר".

את ההבנה כי העיסוק בחרות הוא הסכנה הגדולה ביותר מבין הסנטור הרומי וכותב לסנט כי התרבות היהודית מסכנת את הכלכלה הרומית שבנויה על ניצול עבדים. כאשר ידעו העבדים ברומא כי יש בעולם מושג ושמו חירות, הם עלולים למרוד. "הַיְּהוּדִים בְּעֶצֶם הֲוָיָתָם סַכָּנָה הֵם לְרוֹמָא, שֶׁכֵּן הֵם מְעַרְעֲרִים עַל עִקַּר הָעִקָּרִים שֶׁל תַּרְבּוּת הַמַּעֲרָב", ולכן "חָלִילָה לָנוּ מֵהַסִּיח דַּעְתֵּנוּ מִסַּכָּנָתָם. צַר הָעוֹלָם מֵהָכִיל אֶת רוֹמָא וְאֶת יְהוּדָה גַּם יַחַד".

זו הסיבה שבגללה העונש בצפון קוריאה על שמיעת רדיו דרום קוריאה הוא לא פחות ממוות. כך מכסה העריץ קים איל גו'נג את עיני האזרחים בצפון קוריאה והם לא יכולים לשמוע את הרדיו במדינת האחים שלהם בדרום קוריאה. שמא הם יפקחו להם את העיניים וברגע אחד שלטונו נופל.

שיתוף

שיתוף

hse.org.il.txt