הרב שמואל אליהו

אין חלום לאירופה

כ"ד כסלו התשפ"ג(18/12/2022)
זמן קריאה: 2 דקות
תגיות:
מונדיאל

שיתוף

 

כדור הארץ | אילוסטרציה
כדור הארץ | אילוסטרציה

 

 

בספר בראשית יש עשר חלומות שכולם מחברים אותנו אל העתיד. במקרה של יוסף החלומות מסבכים אותו עם האחים שחושבים כי מדובר בהתנשאות. למזלנו יוסף לא מוותר על הגשמת החלומות, ובסופו של דבר הוא הופך למשנה למלך שמביא ברכה ומציל את כולם מרעב.

גם החלום של פרעה מפעים את רוחו ומסעיר אותו עד שמגיע יוסף ובאמצעות החלום הזה מביא ברכה גדולה למצרים ולכל העמים סביבותיה. באמצעות החלום של פרעה מגיע השלום גם למשפחה של יעקב שנכנסה למשבר בעקבות חלומות יוסף.

כל ספר בראשית מלמד אותנו שאי אפשר בלי החלומות. החלומות הם המנוע להתקדמות שלנו ושל האנושות. בלעדיהם החיים חסרי תכלית. כך חלמנו אלפיים שנה על ארץ ישראל והנה היא מתגשמת. ועכשיו צריכים מאוד להזהר מעולם בלי חלומות כמו אירופה.

עשו לא חולם כלום. יש לזה סיבה, כל פעם שבאירופה חלמו על משהו שמעבר, זה נגמר באסון. כך היה עם החלומות של היטלר וסטאלין לתקן את העולם בדרך שלהם. כך היה כשבצרפת ובאנגליה חלמו לשחרר את ירושלים במסעי צלב ששטפו את אדמתה בדם.

כיון שאי אפשר לחיות בלי שאיפות, חלומות וערכים, הם המציאו ערכים ונלחמו עליהם במסירות נפש. פעם הם נלחמו על זכויות הפלשתינאים. כעת הם הכריזו מלחמת עולם על הזכות של להט"בים וטרנסג'נדרים להיות מטורללים עד הקצה. חלומות כאלו צומחים בעולם שאין בו חלומות של תיקון עולם אמיתי.

אנחנו צריכים להזהר מהתרבות של אירופה. אנחנו חייבים להזכיר לעצמנו כל הזמן את החלום האמיתי. להביא ברכה ואור ואמונה לכל העולם. זה מה שנאמר בחלום של יעקב במקום העתידי של המקדש: "וְנִבְרְכוּ בְךָ כָּל מִשְׁפְּחֹת הָאֲדָמָה וּבְזַרְעֶךָ". במקום הזה צריכים להביא לעולם אמונה וצדק, שלום ושמחה.

יש כאלה שבית מקדש מפחיד אותם, הם חושבים שהוא יביא מלחמת עולם שלישית. הם לא מבינים שצדק חברתי בלי אמונה לא מתקיים. הניסוי הגדול של רוסיה מספיק כדי להבין שבלי אלוקים ואמונה הופך החזון הכי נאצל לרשע, כפיה וניצול המוני.

לכן באו ההדרכות של חז"ל להחיות בתוכנו כל הזמן את החלום על תיקון העולם בירושלים. הכל כדי שאנשים לא ישקעו בתרבות של יוון. תרבות של נהנתנות בעולם הזה שאין לה שאיפות לעולם מתוקן. בתרבות כזו החיים נראים יפים ונוחים לחזקים, אבל הם ממש לא צודקים ולא הגונים, וחייבים לשנות אותם.

האבות חלמו ושאפו והאמינו וזה קורה. מתתיהו והחשמונאים שאפו והתקדמו וניצחו. רבי עקיבא חלם על ילדים משחקים בירושלים וניצח. אנחנו גם חייבים לחלום, להתפלל, לשאוף גבוה. להיות מלאים בשאיפות גבוהות מלאות בענווה ובחכמה. באומץ ובעז. בבריאות ובחיים. מביאות תיקון לעולם כולו. אמן ואמן.

שיתוף

תגיות:
מונדיאל

שיתוף

hse.org.il.txt