הרב שמואל אליהו

מהי מלכות ה' ולמה היא מתגלה בירושלים?

כ"ה אייר התשפ"ג(16/05/2023)
ראשי פרקים

שיתוף

יִפֹּל מִצִּדְּךָ אֶלֶף וּרְבָבָה מִימִינֶךָ אֵלֶיךָ לֹא יִגָּשׁ

ניסיך שבכל יום עמנו

עם ישראל חי בניסים גדולים. שחרור ירושלים היה חלק ממערכה ענקית שבה עמדו עשר מדינות להשמיד אותנו ולזרוק אותנו לים, ובחסדי ה' ניצחנו את כולם בתוך שישה ימים באורח מופלא. חסדי ה' לא מפסיקים, ודוד המלך אומר שיש חובה להודות על כך.

"אֲבָרְכָה אֶת ה' בְּכָל עֵת תָּמִיד תְּהִלָּתוֹ בְּפִי" (תהילים לד ב). "בְּכָל יוֹם אֲבָרְכֶךָּ וַאֲהַלְלָה שִׁמְךָ לְעוֹלָם וָעֶד" (תהילים קמה ב). בוודאי בשעה שכל העולם רואה את הפלא הגדול של 1,490 טילים ופצמ"רים שגורמים לנזק כל כך קטן לעם ישראל, במיוחד בהשוואה למה שקורה ברוסיה ובאוקראינה. שם בתים שלמים נופלים על יושביהם כתוצאה מפגיעה של טילים, ואצלנו מדובר בשני הרוגים כשאחד מהם הוא ערבי עזתי שעבד בישראל.

חַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם וְקַשְּׁתוֹתָם תִּשָּׁבַרְנָה

גם על 290 הטילים שירו מעזה ונפלו בעזה יש פסוק. "זֹמֵם רָשָׁע לַצַּדִּיק וְחֹרֵק עָלָיו שִׁנָּיו: אֲ-דֹנָי יִשְׂחַק לוֹ כִּי רָאָה כִּי יָבֹא יוֹמוֹ: חֶרֶב פָּתְחוּ רְשָׁעִים וְדָרְכוּ קַשְׁתָּם לְהַפִּיל עָנִי וְאֶבְיוֹן לִטְבוֹחַ יִשְׁרֵי דָרֶךְ: חַרְבָּם תָּבוֹא בְלִבָּם וְקַשְּׁתוֹתָם תִּשָּׁבַרְנָה" (תהילים לז יב).

אף אחד לא מתפלא על כך שהם לא עצרו את הירי אחרי שהם ראו שחלק ניכר מהטילים שלהם פוגע בהם עצמם.

 

כִּי ה' יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה

חלק מהפלא הגדול הוא בכך שכ-600 טילים נפלו בשטחים פתוחים. מדובר בטילים מדויקים שמגיעים מאירן ולא מטווחים למרחקים גדולים. ערים שלמות של ישראל נראות עין בעין מרצועת עזה. עליהם נאמר "מֵפֵר מַחְשְׁבוֹת עֲרוּמִים וְלֹא תַעֲשֶׂינָה יְדֵיהֶם תּשִׁיָּה" (איוב ה יב). והפלא הגדול מכולם הוא על מאות הטילים שיורטו על ידי "כיפת ברזל" ו"קלע דוד". החכמה הזאת שאלוקים נתן בליבנו ולא נתן בשום אומה בעולם. אפילו למעצמות כמו רוסיה אין נשק חכם כזה. ועל זה אנחנו מודים ומברכים בפה מלא.

את כל הפלאים הללו רואה כל העולם, הוא מבין שיש לעם ישראל חכמה שאין כמוה, "כִּי ה' יִתֵּן חָכְמָה מִפִּיו דַּעַת וּתְבוּנָה" (משלי ב ו). כל אלה הם הכנה לימים שבהם העולם יבין כי גם הערכים הנכונים נמצאים פה ולא רק הטכנולוגיה הנכונה.

מלחמת ישמעאל – כתובה בזוהר הקדוש

וּבְנֵי יִשְׁמָעֵאל זְמִינִין לְמֵיתֵי עַל יְרוּשָׁלֵם

על מלחמת הישמעאלים בעם ישראל כותב הזוהר הקדוש לפני למעלה מ-1900 שנה. מי שקורא את דברי הזוהר ורואה את המציאות שאנו חיים בה עומד נדהם מול החכמה העצומה הגלומה בזוהר הקדוש שנכתב על ידי רבי שמעון בר יוחאי וחבריו. כך מביא הזוהר את דברי רבי יהודה ורבי יוסי שמדברים על כך שבשנת שש מאות לאלף השישי (1840) ייפתחו שערי חכמה של מעלה ושל מטה כדי להכין את העולם לאלף השביעי כמו שמכינים ביום שישי את היום השביעי, השבת. כחלק מהתיאור אומר הזוהר כי הישמעאלים יילחמו עם כל האומות כנגד התיישבות יהודים בירושלים "וּבְנֵי יִשְׁמָעֵאל זְמִינִין בְּהַהוּא זִמְנָא לְאַתְעָרָא עִם כָּל עַמִּין דְּעַלְמָא לְמֵיתֵי עַל יְרוּשָׁלֵם" (זוהר חלק א דף קיט/א ועיין עוד זוהר חדש פרשת בלק. שאומר כי באלף השישי יעשו הישמעאלים שלושה קרבות עם ישראל).

וְעַתָּה מְלָכִים הַשְׂכִּילוּ הִוָּסְרוּ שֹׁפְטֵי אָרֶץ

הזוהר מסיים את דבריו ואומר כי הישמעאלים הללו מרימים ראש על ריבונו של עולם ולכן מלחמתם אבודה מראש. עליהם נאמר (תהילים ב ד) "יוֹשֵׁב בַּשָּׁמַיִם יִשְׂחָק אֲ-דֹנָי יִלְעַג לָמוֹ". אחרי השחוק הוא נוקם בהם על חוצפתם "אָז יְדַבֵּר אֵלֵימוֹ בְאַפּוֹ וּבַחֲרוֹנוֹ יְבַהֲלֵמוֹ". איך לא יראתם לעמוד מול העם אשר בחרתי בו ונתתי לו את הארץ. "וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל צִיּוֹן הַר קָדְשִׁי". התוצאה תהיה להם מרה, "תְּרֹעֵם בְּשֵׁבֶט בַּרְזֶל כִּכְלִי יוֹצֵר תְּנַפְּצֵם".

וּזְמִינִין בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל, לְמִשְׁלָט בְּאַרְעָא קַדִּישָׁא, כַּד אִיהִי רֵיקַנְיָא מִכֹּלָּא

כן מובא בזוהר (חלק ב דף לא/ב) במקום אחר כי רִבִּי יוֹסֵי וְרִבִּי חִיָּיא הֲווֹ אַזְלֵי בְּאוֹרְחָא. הלכו בדרך ונאנח רבי חייא ובכה על לידת ישמעאל. עליו נאמר שהוא יהיה פרא אדם, ידו בכל ויד כל בו. פרא שגדל בבית אברהם ועושה ברית מילה ולכן הוא נקרא פרא אדם. יש לו גם זכויות גדולות וגם חובות גדולים, וכך המלחמה איתם הופכת להיות מסובכת.

בגלל הזכויות שלהם בא שר ישמעאל בשמים ודורש זכויות בארץ ישראל. אומר לו ה': הרי הברית של הישמעאלים לא מושלמת. גם דרכם היא לא דרך ה', שולחים ידם בגזל, ושופכים דמים דרך קבע.

מתעקש שרו של ישמעאל וטוען כי למרות הטענות הם עושים ברית. לכן מרשה להם ה' לשבת בארץ ישראל כל ימי הגלות. "וּזְמִינִין בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל, לְמִשְׁלָט בְּאַרְעָא קַדִּישָׁא, כַּד אִיהִי רֵיקַנְיָא מִכֹּלָּא, זִמְנָא סַגִּי". הזוהר אומר כי מזומנים בלי ישמעאל לשלוט בארץ הקודש כשהיא ריקה מבני ישראל. וכשאנו מסתכלים על הדברים הללו כ-1900 שנה אחרי שהם נכתבו נראה כי הם נכתבו בנבואה של ממש.

גלות חמישי אחרון וקשה מכולם, והיא גלות ישמעאל הנקרא פרא אדם

רבי חיים ויטאל ממשיך להסביר את דברי הזוהר, והוא מזכיר את הפסוק בספר דניאל (פרק ז)  שמתאר ארבע חיות העולות מן הים. ומסבירים משמים לדניאל כי כל חיה היא רמז לאחת המלכויות שתמלוך על עם ישראל עד ביאת המשיח – בבל, פרס, יוון ואדום.

על הנבואה הזו כתב רבי חיים ויטאל זיע"א, תלמידו המובהק של האר"י הקדוש, כי אחרי המלכויות הללו הנמשלות לחיות תבוא מלכות חמישית דומה לאדם. "כבר ידעת כי הגלויות אינם אלא ארבע. בבל ומדי ויוון ואדום. אבל יש עוד גלות חמישי אחרון לכולם וקשה מכולם, והיא גלות ישמעאל הנקרא פרא אדם, ואינו נמשל לחיות. ואז יאמרו ישראל באופן אחר. 'לולי ה' שהיה לנו בקום עלינו אדם' (תהילים קכד) כי להיותו אדם לסיבת היותו בן אברהם, ויש לו זכות אבות כמו שמצינו שאמר 'לו ישמעאל יחיה לפניך', וגם יש לו זכות המילה… ולכן גלותו תקיפה משאר ד' מלכויות" (עץ הדעת טוב למהרח"ו).

מסיים רבי חיים ויטאל ואומר כי צריכים להתחזק בתפילה כנגד ישמעאל כי בסוף אותו פרק נאמר "בָּרוּךְ ה' שֶׁלֹּא נְתָנָנוּ טֶרֶף לְשִׁנֵּיהֶם: נַפְשֵׁנוּ כְּצִפּוֹר נִמְלְטָה מִפַּח יוֹקְשִׁים הַפַּח נִשְׁבָּר וַאֲנַחְנוּ נִמְלָטְנוּ: עֶזְרֵנוּ בְּשֵׁם ה' עֹשֵׂה שָׁמַיִם וָאָרֶץ". ואם הפסוק אומר שהעזרה תבוא משמים – משם היא תבוא.

שֶׁעָתִיד הקב"ה לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל נַאֲקַת הָעָם, מִמַּה שֶּׁעֲתִידִין בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים

על כוח התפילה מול צרות ישמעאל שמעתי ממרן הרה"ג אליהו זצוק"ל כי בפרקי דרבי אליעזר (לב) כתוב שבעבר נקרא ישמעאל בשם זה בגלל שה' שמע לבכי הנער ישמעאל. בעתיד הוא ייקרא ישמעאל בגלל שהי ישמע תפילות עם ישראל בגלל הצרות שהוא עושה לעם ישראל. "וְלָמָּה נִקְרָא שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, שֶׁעָתִיד הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא לִשְׁמֹעַ בְּקוֹל נַאֲקַת הָעָם, מִמַּה שֶּׁעֲתִידִין בְּנֵי יִשְׁמָעֵאל לַעֲשׂוֹת בָּאָרֶץ בְּאַחֲרִית הַיָּמִים, לְפִיכָךְ נִקְרָא שְׁמוֹ יִשְׁמָעֵאל, שֶׁנֶּאֱמַר (תהלים נה, כ) יִשְׁמַע אֵל וְיַעֲנֵם".

ישמעאלים – יִשְׁלָיוּ אֹהָלִים לְשֹׁדְדִים

בגלל הצרות שהם עושים לעם ישראל נאמר במדרש כי ה' מצטער שבראם. "אמר רב אדא אמרי בי רב ארבעה הקב"ה מתחרט עליהם בכל יום שבראם, ואלו הם, כשדים, וישמעאלים, וגלות, ויצר הרע". המקור לישמעאלים כל כך מתאים למה שקורה בימינו. הוא קורא עליהם את הפסוק באיוב (יב ו) "יִשְׁלָיוּ אֹהָלִים לְשֹׁדְדִים וּבַטֻּחוֹת לְמַרְגִּיזֵי אֵל". איוב מתפלא על כך שיש שלווה לשודדים באוהלים שלהם, ויש מקום בטוח לאלה שמרגיזים את האל.

אומר המדרש שהפסוק הזה נאמר על הישמעאלים שעליהם נאמר "ידו בכל ויד כל בו", גונבים מכל הבא ליד ויש להם שלווה. וזה ממש מה שקורה כעת בישראל, פרוטקשן בגליל ובנגב, גונבים ושורפים ומאיימים וחיים בשלווה. "יִשְׁלָיוּ אֹהָלִים לְשֹׁדְדִים". והכול בגלל חוסר היעילות של המשטרה ומערכת המשפט.

וּבַטֻּחוֹת לְמַרְגִּיזֵי אֵל

ולמה נאמר עליהם שהם מרגיזי אל? יודעים שה' מתעב גניבה וגונבים. יודעים שהוא מתעב רצח ורוצחים. יודעים שה' נתן את הארץ לעם ישראל והם נלחמים איתו כמו שנלחמו אנשי מגדל בבל בבורא העולם. יודעים מהקוראן שלהם כי עתיד להיבנות בית המקדש השלישי על ידי עם ישראל, ולמרות כל זאת הם בונים מסגד על מקום המקדש, ובמקום לחזק את היהודים הם נלחמים בעם שיכול להקים את המקדש ולהביא אור לכל העולם. לכן ה' מתחרט עליהם שבראם.

מה בין ישמעאל לעמלק

ישמעאל בשירות הרוע העולמי

כוחו של עמלק הוא בהיותו ראשית גויים. בגלל כוחו זה הוא משפיע רוע על עמים רבים. כך היה המן שהצליח להטות את לב אחשוורוש, וכל העולם אחריו, להשמיד להרוג ולאבד את כל היהודים. כך היה היטלר שגייס את כל אירופה להסגיר אליו את היהודים ולהשמיד אותם. וכך מגויס ישמעאל לשירות הרוע העולמי.

סיוע לערבים מהאנטישמים הגדולים של אירופה

כך כורתים ברית הנאצים עם המופתי חוסיני להשמיד את כל יהודי ארץ ישראל במלחמת העולם השנייה. גם היום מקבלים הישמעאלים עצות וסיוע כלכלי ומדיני משונאי ישראל שבאירופה. ובלבד שיצרו ויציקו לעם ישראל ככל יכולתם, במיוחד במלחמתם נגד התיישבות יהודים ביהודה ושומרון ובעיקר נגד ירושלים. אותם אירופים לא יסייעו למנוע רצח מוסלמים בכל ארצות האסלאם. מוסלמים שנהרגים במאות ואלפים על ידי אחיהם.

ניצחון על אויבי ההתיישבות – בכ"ח אייר

כל ההקדמה הזאת חשובה להבין למה נכבשה ירושלים מהערבים דווקא בכ"ח אייר. היום שבו יהושע בן נון נלחם עם עמלק בדרך בצאת ישראל ממצרים. בכ"ח באייר תרצ"ט פרסמו הבריטים את הספר הלבן השלישי ובו הגבלות חמורות על היישוב היהודי בארץ ישראל. גם כאן ניכרת השפעת שונאי ישראל על הממשל הבריטי.

לעומת זאת ראינו ביום הזה הארה גדולה בכך שהוכרת גדול פושעי עמלק בדור האחרון, אדולף אייכמן. בכ"ח באייר תשכ"ב תלו את אדולף אייכמן, זרעו המובהק של עמלק; ביום הזה בשנת תשס"ב הסתיים מבצע "חומת מגן", מבצע שביטל למעשה את הסכמי אוסלו שנתנו את יהודה ושומרון לערבים ומנעו מיהודים להתיישב בכל רחבי הארץ. ב"חומת מגן" הצליחה ישראל למוטט עד היסוד את כוחם הצבאי של ארגוני הטרור ברחבי יהודה ושומרון, נוטרל כוח שלטונה של הרשות הפלסטינית והשליטה ביהודה ושומרון חזרה לישראל.

ביום הזה שוחררה ירושלים

כל עניין עמלק הוא להכרית את שם ה' ואת כיסא ה', ועל ירושלים נאמר שהיא כיסא ה'. "בָּעֵת הַהִיא יִקְרְאוּ לִירוּשָׁלַם כִּסֵּא ה' וְנִקְוּוּ אֵלֶיהָ כָל הַגּוֹיִם לְשֵׁם ה' לִירוּשָׁלָם וְלֹא יֵלְכוּ עוֹד אַחֲרֵי שְׁרִרוּת לִבָּם הָרָע" (ירמיה ג יז). על משמעות כיסא ה' נכתוב בהמשך. אבל ברור הוא שניצחון עם ישראל וכיבוש ירושלים ביום המיוחד הזה הוא עוד שלב בהכנעת הרוע העולמי, בהכנעת הרשע העולמי, במלחמת ה' בעמלק.

ירושלים גם נקראת בשם ה', הדבר שעמלק רוצה למחוק. כך מסיים יחזקאל את ספרו "וְשֵׁם הָעִיר מִיּוֹם ה' שָׁמָּה" (יחזקאל פרק מח לה). אם כן, מלחמה גדולה יש לכוחות של עמלק בבניין ירושלים וביום זה הם נוצחו על ידי צבא עם ישראל.

כיבוש ירושלים בשלבים

הניצחון על עמלק לא בא בבת אחת. גם יהושע לא מחק את עמלק במלחמתו הראשונה, הוא רק החליש אותם. "ויחלוש יהושע את עמלק ואת עמו לפי חרב". כי הניצחון הוא בשלבים. לכן בהסכם החלוקה קיבלנו חלק קטן מארץ ישראל וחלק קטן מהזכות בירושלים. אחר כך שחררנו חלקים נרחבים יותר בארץ במלחמת הקוממיות, ועוד יותר במלחמת ששת הימים. וכך יהיה בעתיד.

על כך כותב החזקוני על בראשית (כח יג) שאמר ה' ליעקב "הארץ אשר אתה שכב עליה לך אתנה לזרעך". ומאי רבותא, הרי המקום שהוא שוכב עליו הוא קטן? על כן צריך לפרש כי "ע"י שאתן לך מעט קרקע משם תפרוץ בכל הרוחות ותכבוש כל סביבותיך. משל כמו שהיו עושים מלכים לפרשים חשובים שנותנים להם מעט קרקע והם הולכים וכובשים בגבורתם כל סביבותם". על זה נאמר חכם עדיף מנביא.

כיסא ה' – מלכות ה' בירושלים

כִּי מָלַךְ ה' צְבָאוֹת בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִַם

כשאומרים שירושלים נקראת כיסא ה' אומרים גם שירושלים היא עיר מלכות ה'. ויש פסוקים רבים בתנ"ך שמדברים על כך בצורה מפורשת. "וְשַׂמְתִּי אֶת הַצֹּלֵעָה לִשְׁאֵרִית וְהַנַּהֲלָאָה לְגוֹי עָצוּם וּמָלַךְ ה' עֲלֵיהֶם בְּהַר צִיּוֹן מֵעַתָּה וְעַד עוֹלָם" (מיכה ד ז). "וְחָפְרָה הַלְּבָנָה וּבוֹשָׁה הַחַמָּה כִּי מָלַךְ ה' צְבָאוֹת בְּהַר צִיּוֹן וּבִירוּשָׁלִַם וְנֶגֶד זְקֵנָיו כָּבוֹד" (ישעיה כד ג). וַאֲנִי נָסַכְתִּי מַלְכִּי עַל צִיּוֹן הַר קָדְשִׁי" (תהילים ב ו).

על פי זה מתפרשים הרבה פסוקים בתפילה. "ה' מָלָךְ יִרְגְּזוּ עַמִּים יֹשֵׁב כְּרוּבִים תָּנוּט הָאָרֶץ: ה' בְּצִיּוֹן גָּדוֹל וְרָם הוּא עַל כָּל הָעַמִּים" (תהילים צט א). כי מלכות ה' מציון היא על כל העולם. וזה מה שאומרים בקדושה "יִמְלֹךְ ה' לְעוֹלָם אֱלֹהַיִךְ צִיּוֹן לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ" (תהילים קמו י). וכן "וְעָלוּ מוֹשִׁעִים בְּהַר צִיּוֹן לִשְׁפֹּט אֶת הַר עֵשָׂו וְהָיְתָה לַידֹוָד הַמְּלוּכָה" (עובדיה א כא).

לא להגשים מלך על כיסא

המלכות הזאת מתבטאת בתיאור של ישעיהו הנביא שאומר כי הוא רואה את ה' יושב על כסאו בהיכל בבית המקדש בירושלים. הסיפור מתחיל "בִּשְׁנַת מוֹת הַמֶּלֶךְ עֻזִּיָּהוּ וָאֶרְאֶה אֶת אֲ-דֹנָי ישֵׁב עַל כִּסֵּא רָם וְנִשָּׂא וְשׁוּלָיו מְלֵאִים אֶת הַהֵיכָל". ההקדמה של שנת מות המלך עוזיהו חשובה. כי המלך הזה היה כל כך מלא גאווה מהצלחתו עד שהוא העז פניו במלכות ה'. לעומתו רואה ישעיהו (בן דודו) את ה' מולך בחוש ממש. "כִּי אֶת הַמֶּלֶךְ ה' צְבָאוֹת רָאוּ עֵינָי" (ישעיהו ו ה).

הגמרא מסבירה את המובן מאליו כי האמירה "ואראה" היא אמירה רוחנית, שהרי ה' אומר למשה "לא יראני האדם וחי". כי אין לו גוף ולא דמות הגוף. צריך להבין כי מה שאומר ישעיהו הוא כהסבר המלבי"ם "תִּתְרָאֶה מַלְכוּת ה' וְהַנְהָגָתוֹ בִּירוּשָׁלַיִם בְּהַנְהָגָה נִסִּית לְמַעְלָה מִן הַטֶּבַע, שֶׁיֻּדְמֶה שֶׁשָּׁם יוֹשֵׁב ה' וּמַנְהִיג וּמַשְׁגִּיחַ וּמֹלֶךְ. וּמִתּוֹךְ כָּךְ וְלָכֵן יְקַוּוּ אֵלֶיהָ כָּל הַגּוֹיִם וְלֹא לְמִלְחָמָה עָלֶיהָ אוֹ לֶאֱכֹל מִפִּרְיָהּ רַק לְשֵׁם ה' וְגַם לִירוּשָׁלַיִם בַּעֲבוּר חֲשִׁיבוּת הָעִיר: וְלֹא יֵלְכוּ עוֹד אַחֲרֵי שְׁרִרוּת לִבָּם. כִּי יַכִּירוּ כֻּלָּם מַלְכוּת ה' וְאַחְדוּתוֹ דְּרָכָיו וְתוֹרָתוֹ" (ירמיה ג יז).

כוונות ב"מלכנו" שבתפילה

מה מכוונים בשבע פעמים מלכות שבתפילת י"ח?

על פי פירוש המלבי"ם אנו צריכים לכוון בכל 100 הפעמים שבהן כתובה בתפילת שחרית המילה מלך (110 פעמים בתפילות שני וחמישי שמוסיפים על התחנון). כך נכוון בכל שבע הפעמים שאנחנו אומרים בתפילת עמידה 'מלכות'. כך נכוון בברכת אבות "מלך עוזר ומושיע ומגן" שה' עוזר ומושיע ומגן עלינו בכל המלחמות שלנו מול האויבים שקמים עלינו, וזה לא דבר טבעי. ולכן חכמינו קבעו פה את המילה מלך ולא במקומות אחרים אולי יותר מתבקשים.

כך נכוון כשאנחנו אומרים "מלך ממית ומחיה ומצמיח ישועה", כל הגשם והטל והרפואה והחיים נראים לנו כמעשה ה' המולך עלינו. כך אפילו בתהליך שנראה הכי אנושי שיש, תשובה. "השיבנו אבינו לתורתך וקרבנו מלכנו לעבודתך", או סליחה "סלח לנו אבינו כי חטאנו מלך לנו מלכנו כי פשענו". נבין שזו הבטחה אלוקית על תשובת עם ישראל שמתממשת. למרות שעל התשובה נאמר "הכל בידי שמים חוץ מיראת שמים", עם זאת עליה ניכרת מלכות ה'.

מלכות ה' דרך המשפט

זו הסיבה שגם דבר שכולו נראה כבחירה אנושית, כמו תיקון מערכת המשפט, שעליה אנו מברכים בברכה עצמה "מלך אוהב צדקה ומשפט", הוא באמת מהלך אלוקי של "ואשיבה שופטיך כבראשונה ויועציך כבתחילה".

אני זוכר שהבנתי איך רואים את המלכות במלחמת לבנון הראשונה, בהיותי חייל. שם למדתי כי גם בלי לבקר בארמון המלוכה אפשר לדעת שאין מלך ומושל בלבנון. ראינו ילדים נוהגים ברכבי יוקרה, ראינו אנשים נוסעים בכבישים נגד כיוון התנועה ויוצרים פקקים ענקיים, והבנו שאין מלך בלבנון ואיש הישר בעיניו יעשה. כשאתה נכנס לישראל ואתה רואה סדר בכבישים, אתה מבין שיש מלוכה של בשר ודם. וכשאתה מתבונן יותר אתה מבין שמלכות ה' מתגלה באמצעות המשפט של בשר ודם.

מלכות מתגלית בהודאה

גם בשמיעת התפילה "ומלפניך מלכנו ריקם על תשיבנו", אנו מבינים את מידת מלכות ה'.  ובמיוחד בהודאה "וְעַל כֻּלָּם יִתְבָּרַךְ וְיִתְרוֹמָם וְיִתְנַשֵּא תָּמִיד שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ לְעוֹלָם וָעֶד. וְכָל הַחַיִּים יוֹדוּךָ סֶּלָה". עיקר המלכת ה' עלינו היא בהודאה שבאה מתוך הבנה שהניצחון במלחמה הוא שלו ולא שלנו.

מכאן נבין את החלוקה של חז"ל בעניין המקומות שבהן מופיעה המילה מלכות בתפילה. מתוך 100 הפעמים אנו רואים בפסוקי דזמרא 39  פעמים את המילה מלכות. כי כשאדם מודה לה' הוא מבין שכל ההתנהלות של בניין ירושלים וכד' היא מהלך אלוקי – זו המלכת ה'. לכן אנחנו אומרים בתחילת פסוקי דזמרא כי אנחנו ממליכים את ה' עלינו. "וּבְשִׁירֵי דָוִד עַבְדָּךָ נְהַלְלָךְ ה' אֱלֹהֵינוּ. בִּשְׁבָחוֹת וּבִזְמִירוֹת. וּנְגַדְּלָךְ וּנְשַׁבְּחָךְ. וּנְפָאֲרָךְ. וְנַמְלִיכָךְ. וְנַזְכִּיר שִׁמְךָ מַלְכֵּנוּ אֱלֹהֵינוּ יָחִיד חַי הָעוֹלָמִים. מֶלֶךְ מְשֻׁבָּח וּמְפֹאָר עֲדֵי עַד שְׁמוֹ הַגָּדוֹל. בָּרוּךְ אַתָּה יְדֹוָד מֶלֶךְ מְהֻלָּל בַּתִּשְׁבָּחוֹת". שבאמצעות התשבחות ניכרת מלכותו.

וּמְבָרְכִין. וּמְשַׁבְּחִין. וּמְפָאֲרִין. וּמַקְדִּישִׁין. וּמַעֲרִיצִין. וּמַמְלִיכִין

כך אנחנו צריכים לכוון בברכות קריאת שמע שהן הקדמה להמלכת ה' עלינו בקריאת שמע עצמה. כהכנה אליה אנחנו מברכים ברכת "יוצר המאורות" ששם כתוב כי המלאכים ממליכים את ה' עליהם באמצעות ראיית האור ובאמצעות ראיית כל הבריאה של ה'.

"וְכֻלָּם פּוֹתְחִים אֶת פִּיהֶם בִּקְדֻשָׁה וּבְטָהֳרָה בְּשִׁירָה וּבְזִמְרָה וּמְבָרְכִין. וּמְשַׁבְּחִין. וּמְפָאֲרִין. וּמַקְדִּישִׁין. וּמַעֲרִיצִין. וּמַמְלִיכִין. אֶת שֵׁם הָאֵל הַמֶּלֶךְ הַגָּדוֹל הַגִּבּוֹר וְהַנּוֹרָא קָדוֹשׁ הוּא. וְכֻלָּם מְקַבְּלִים עֲלֵיהֶם עוֹל מַלְכוּת שָׁמַיִם זֶה מִזֶּה". וכמו שהם אמצעות השירה והזמרה וההודאה ממליכים את ה', כך אנחנו באותם אמצעים ממליכים ביחד את ה' עלינו.

לראות בגאולה את מלכות ה'

פעם נוספת שאנו אומרים בברכות קריאת שמע את המילה מלכות היא בברכת אמת ויציב. שם מוזכרת המילה מלכות תשע פעמים, ושם אנחנו אומרים כי ביציאת מצרים ובקריעת ים סוף ניכרת מלכות ה' בעולם בפעם הראשונה באופן כל כך משמעותי מול כל העולם. כולם ראו את ה' בחינת "זה אלי ואנווהו". אפילו שפחה על הים. ובכל ברכת "אמת ויציב" אנו אומרים כי גם הגאולה שיש בימינו היא אותה בחינה. "עַל הָרִאשׁוֹנִים וְעַל הָאַחֲרוֹנִים דָּבָר טוֹב וְקַיָּם. בֶּאֱמֶת וּבֶאֱמוּנָה חֹק וְלֹא יַעֲבוֹר". אותה מלכות להם ולנו. לאבות ולבנים.

כך צריך לכוון בכל פעם שאומרים את המילה מלך. במיוחד כשאומרים "מַלְכֵּנוּ מֶלֶךְ אֲבוֹתֵינוּ. גּוֹאֲלֵנוּ גּוֹאֵל אֲבוֹתֵינוּ" מבינים שזו אותה מלכות שהוציאה אותנו ממצרים וזה אותו מלך שעוזר ומושיע ומגן בשחרור ירושלים וכל ארץ ישראל. וזה אותו מלך שמגן עלינו מהטילים של הרשעים בעזה.

יִמְלךְ ה' לְעולָם אֱלהַיִךְ צִיּון לְדֹר וָדֹר הַלְלוּיָהּ

באמת המלכות של ה' היא על כל העולם. כך אנחנו אומרים ב"אשרי יושבי ביתך", שמתוך ההודאה מתגלית מלכות ה' בעולם. "יוֹדוּךָ ה' כָּל מַעֲשֶֹיךָ. וַחֲסִידֶיךָ יְבָרְכוּכָה: כְּבוֹד מַלְכוּתְךָ יֹאמֵרוּ. וּגְבוּרָתְךָ יְדַבֵּרוּ: לְהוֹדִיעַ לִבְנֵי הָאָדָם גְּבוּרֹתָיו. וּכְבוֹד הֲדַר מַלְכוּתוֹ: מַלְכוּתְךָ מַלְכוּת כָּל עֹלָמִים. וּמֶמְשַׁלְתְּךָ בְּכָל דּוֹר וָדֹר". כל המלכות הזו באה מתוך ההודאה של חסידיך. מתוך "תְּהִלַּת ה' יְדַבֶּר פִּי" יבואו כל העולם וימליכו את ה' "וִיבָרֵךְ כָּל בָּשָֹר שֵׁם קָדְשׁוֹ לְעוֹלָם וָעֶד".

זה הפירוש שמלכות ה' מתגלה בירושלים ויוצאת לכל העולם כולו. "ימלך ה' לעולם" באמצעות ירושלים "אלהיך ציון לדור ודור הללויה".

שיתוף

ראשי פרקים

שיתוף

hse.org.il.txt