הרב שמואל אליהו

למה דמוקרטיה לא מוזכרת במגילת העצמאות?

א' טבת התשפ"ג(25/12/2022)
זמן קריאה: 4 דקות
תגיות:
חנוכה

שיתוף

המילה דמוקרטיה לא הוזכרה במגילת העצמאות של מדינת ישראל אפילו פעם אחת וזה לא במקרה. הבין בן גוריון כי ערכי הצדק של העם היהודי הם הרבה יותר נכונים וקדומים מערכי האומה היוונית שטבעה את המושג דמוקרטיה. לכן הם הקימו מדינה יהודית ש"תהא מושתתה על יסודות החירות, הצדק והשלום לאור חזונם של נביאי ישראל".

בן גוריון שהכיר את ההסטוריה ידע שפרוש דמוקרטיה ביוונית הוא שלטון העם, אבל כוונתם הייתה למיוחסים בלבד. קומץ קטן של עשירים ואליטות אחרות עשו ביניהם בחירות והחליטו בשביל כל העם היווני מי יבחר מביניהם ומה האמת ונכון לעשות. הנבחרים השתלטו בכוח הזרוע והחרב גם עלינו וגם על עמים אחרים שכלל לא נשאלו לדעתם.

זאת לא המדינה שמייסדי המדינה רצו להקים. ממש לא. ולכן הם לא הזכירו דמוקרטיה במגילת העצמאות. לעומת זאת הם הזכירו את יסודות החירות, הצדק והשלום של נביאי ישראל כי הם ידעו ש המלחמה בעריצות היא מהות היהדות. זו הייתה המלחמה של האבות בעריצות של פרעה, אבימלך, שכם בן חמור וסדום. כל יצירת עם ישראל היא מתוך מאבק בעריצות של מצרים בית העבדים.

אחרי היציאה מזהירה אותנו התורה לא לנצל את החלש, הגר, היתום והאלמנה. כך מזהירה התורה את המלך מנהנתנות ומצווה עליו "לֹא יַרְבֶּה לּוֹ סוּסִים" לא נשים ולא כסף וזהב. שלא ימשך לעריצות נוסח מלכי העמים "לְבִלְתִּי רוּם לְבָבוֹ מֵאֶחָיו". (דברים יז). על פי התורה מלך מתמנה רק בהסכמת העם. ורחבעם שרוצה לנהוג בעריצות קורע את הממלכה ומספיד את רוב העם. "אָבִי הִכְבִּיד אֶת עֻלְּכֶם וַאֲנִי אֹסִיף עַל עֻלְּכֶם, אָבִי יִסַּר אֶתְכֶם בַּשּׁוֹטִים וַאֲנִי אֲיַסֵּר אֶתְכֶם בָּעַקְרַבִּים". (מלכים א פרק יב יד).

מי שהכיר בהבדל בין הצדק והחרות של יוון לצדק והחרות של עם ישראל היה אחד מהאבות המייסדים של אמריקה, ג'ון אדמאס. הוא היה הנשיא השני של ארה"ב והיה בין מנסחי הכרזת העצמאות של ארה"ב. לימים כתב ג'ון אדמאס כי הוא שאב את הערכים והשיטות לשלטון החדש מהערכים של העם העברי.

היו כאלה שכתבו לו כי גם היוונים והרומאים היו דמוקרטים. במכתב לואן דר קאמפ בשנת 1806 כותב ג'ון אדמאס: "אֲנִי מִתְעַקֵּשׁ כִּי הָעִבְרִים עָשׂוּ לְתִרְבּוּת הָאָדָם יוֹתֵר מִכָּל עַם אַחֵר". עוד כתב כי העברים "הֵם הָעָם הַמְּפֹאָר בְּיוֹתֵר שֶׁחַי אֵי פַּעַם עַל הָאֲדָמָה הַזֹּאת. הָרוֹמָאִים וְהָאִימְפֶּרְיָה שֶׁלָּהֶם לֹא הָיוּ אֶלָּא צַעֲצוּעַ בְּהַשְׁוָאָה לַיְּהוּדִים. הֵם נָתְנוּ דָּת לְיוֹתֵר מִשְּׁלוֹשָׁה רְבָעִים שֶׁל תּוֹשָׁבֵי כַּדּוּר הָאָרֶץ וְהִשְׁפִּיעוּ עַל סֻגְיוֹת הָאֱנוֹשׁוּת בְּהַרְבֵּה יוֹתֵר רָצוֹן מֵאֲשֶׁר כָּל אֻמָּה אַחֶרֶת. עַתִּיקָה אוֹ מוֹדֶרְנִית".

עשר שנים אחרי שיוסדה הדמוקרטיה האמריקאית הלכה בעקבותיה האומה הצרפתית. היא ניסחה את מגילת זכויות האדם על פי הכרזת העצמאות של ארצות הברית. בעקבותיהן הפילו ברוב העולם את שלטון העריצים שהיה בהם והנהיגו שלטון של צדק ומשפט.

בן גוריון היה גאה במורשת של העם היהודי, ולכן הוא בחר לשלב במגילת העצמאות את המילה יהודי וישראלי יותר מ-20 פעם. רצה בן גוריון שערכי הצדק, החרות והשלום שיהיו פה יהיה בנוסח נביאי ישראל ולא בנוסח מלכי יוון. רצו כל מקימי המדינה שנהיה גאים במורשת שלנו ולא נחפש לשאוב ערכים מבורות נשברים אשר לא יכילו המים.

שיתוף

תגיות:
חנוכה

שיתוף

hse.org.il.txt