הרב שמואל אליהו

איפה המוח של כדור הארץ?

ו' שבט התשפ"ד(16/01/2024)
זמן קריאה: 2 דקות
תגיות:
גאולה

שיתוף

ישעיהו אומר כי חשוב לעקוב אחרי המחקר המדעי העוסק בחקר היקום. "שְׂאוּ מָרוֹם עֵינֵיכֶם וּרְאוּ מִי בָרָא אֵלֶּה הַמּוֹצִיא בְמִסְפָּר צְבָאָם לְכֻלָּם בְּשֵׁם יִקְרָא מֵרֹב אוֹנִים וְאַמִּיץ כֹּחַ אִישׁ לֹא נֶעְדָּר". (ישעיהו מ) כשאתה רואה יקום בגודל 46.5 מיליארד שנות אור אתה מבין יותר טוב את המילים "האל הגדול".

 

הכרת היקום בגודל הזה היא חדשה יחסית. אנחנו לא מדברים על המדענים בזמן הרד"ק שחשבו שיש ביקום רק 1098 כוכבים (רד"ק תהילים קמז ב). בתקופה ההיא היו צריכים חכמי ישראל להסביר למדענים שיש מספר כמעט אין סופי של כוכבים. לא בטוח שהמדענים של פעם הבינו במה מדובר. (ברכות לב:).

 

לפני מאה שנה (1920) עוד היה צריך אדווין האבל להוכיח למדענים חשובים בתקופתו כי אנדרומדה היא גם גלקסיה ולא כוכב בשביל החלב. הם לא האמינו שיש עוד כוכבים חוץ מהגלקסיה שלנו. מאז גילה המחקר מיליארדי גלקסיות אחרות ביקום שכולן פועלות על פי אותה חוקיות שעל פיה אנחנו מתנהלים.

 

כדי לתת מושג מה על המילים "האל הגיבור" נזכיר כי לפני כ-60 שנה בלבד גילו את קיומם של החורים השחורים העצומים שנמצאים במרכזי הגלקסיות. הם יכולים להיות גדולים ועוצמתיים פי מיליון או מיליארד מהשמש המוכרת. חשוב להזכיר כי השמש גדולה בערך פי מיליון מכדור הארץ והיא יכולה לקשור אליה כוכבים במרחקים עצומים בכח המשיכה שלה. לחורים השחורים יש כח משיכה אדיר ביותר. הם מסוגלים לקשור אליהם כוכבים ומערכות שמש במרחק של עשרות אלפי שנות אור ולהניע אותם במסלול אליפטי סביבם.

 

המחקר המדעי המופלא נותן יותר משמעות גם למילים "האל הנורא". לפני כ-400 שנה גילה יוהנס קפלר את שלושת הנוסחאות המתמטיות שמגלות כי כוכבי הלכת של השמש נעים במסלול אליפסה, חצי מהזמן הם מאיצים את המהירות שלהם כשהם מתקרבים לשמש כדי לא להישאב אליה, וחצי מהזמן הם מאיטים את המהירות שלהם כשהם מתרחקים מהשמש כדי לא להתנתק ממערכת השמש מחמת המהירות. ההתבוננות הזו נותנת לנו אפשרות לראות משהו מחכמתו של הבורא.

 

כך כדור הארץ "מאיץ" את מהירותו ל-30.29 קילומטר בשנייה כשהוא קרוב לשמש כדי לא להישאב אליה, כך הוא "מאט" את מהירותו כל הזמן עד למהירות של 29.29 קילומטר בשנייה כשהוא בשיא הריחוק ממנה כדי לא לעוף לחלל הבין כוכבי. השאלה היא כמובן מה מאט וממהר את מהירות כדור הארץ לפי הצורך הקיומי שלו ושלנו. היכולת להאיץ ולהאט היא יכולת תבונית, ואיפה נמצא המוח של כדור הארץ שגורם לו להאט ולמהר כל הזמן? איפה המח של מיליארדי הכוכבים והשמשות שעושים אותו דבר בדיוק?

 

כשנחשפים לחכמה המדהימה הזו מבינים עוד ועוד את החכמה שבה ה' מנהל את עולמו. כשאנחנו רואים את הגילויים המתחדשים כל הזמן אנחנו מבינים שאנחנו מבינים רק חלק קטן מהחכמה האלוקית. "לתבונתו אין מספר" (תהילים קמז ה) "אין חקר לתבונותו". (ישעיהו מ כח).

שיתוף

תגיות:
גאולה

שיתוף

hse.org.il.txt