הרב שמואל אליהו

הכרת חכמת היקום מביאה אהבת ה' גדולה

כ' שבט התשפ"ד(30/01/2024)
זמן קריאה: 2 דקות

שיתוף

הזוהר אומר שלקראת הגאולה "יְשֹׁטְטוּ רַבִּים וְתִרְבֶּה הַדָּעַת", יפתחו שערי הדעת שהכרחיים להורדת סף הרוע בעולם. כך אומר הנביא: "לֹא יָרֵעוּ וְלֹא יַשְׁחִיתוּ בְּכָל הַר קָדְשִׁי כִּי מָלְאָה הָאָרֶץ דֵּעָה אֶת ה' כַּמַּיִם לַיָּם מְכַסִּים". השנה שמגלה הזוהר כי בה יפתחו שערי החכמה היא שנת ת"ר – 1840, וזו השנה וזו התקופה שבה התגלו לאנושות גילויים מדהימים על הבריאה.

כך כתב לפני כמה עשורים פרופסור נתן אביעזר כי הגילויים המדעיים על הופעת היצורים עלי אדמות תואמים באופן מדהים לסדר הופעתם בספר בראשית. בין השאר הוא כותב כי מהפסוק "בראשית ברא אלקים את השמים ואת הארץ" למדו חכמים שיסוד כל היסודות, כוחות וחוקי הטבע נברא עם פרץ-האור קדום, וכל השאר הוא התפתחות של האור.

המחקר של השנים האחרונות התפתח מאוד בעזרת הטלסקופים הגדולים שנשלחו לחלל. באמצעותם התגלה כי כל 92 היסודות הכימיים הטבעיים שמהם מורכב היקום נוצרו מהיתוך גרעיני של החלקיקים היסודיים. בהתחלה, נוצר מהמימן שהוא היסוד הראשון שנוצר מהאור בשלב הראשון של הבריאה. במימן יש פרוטון אחד. בהיתוך גרעיני שנוצר בליבות השמש לאחר מכן, נוצר מחיבור של גרעיני "מימן", היסוד השני שנקרא "הליום" שיש בו שני פרוטונים (תהליכים דומים להיתוכים גרעיניים שנוצרים בליבות השמש). באופן דומה נוצרים יסודות כמו זרחן שיש בו 15 פרוטונים, עד הברזל שיש בו 26 פרוטונים.

יסודות כבדים מברזל כמו נחושת, יוד וזהב (שיש בו 79 פרוטונים) נוצרים משניהרכבת-גרעינים שמתרחשת בזמן התפוצצות (סופרנובה) של כוכבי נייויטרונים כבדים שמסתובבים זה סביב זה במהירות עצומה, יוצרים כוחות כבידה גדולים עד שהם מתנגשים ומתפוצצים. בלאחר ההתפוצצות הם מפזרים את היסודות הללו מתפזריםשלהם בחלל היקום עד שהם נשאבים והמגיעיםו בזמן יצירת לכדור הארץ. היסודות הללו מרכיבים בסופו של דבר את הגוף שלנו ואת כל העולם שסביבנו.

לא כל היסודות נמצאים בגוף שלנו, אבל כולם חיוניים לפיתוח העולם. הגוף שלנו מכיל כמעט 60 יסודות שונים החיוניים לקיומו. המים בגופנו מורכבים משני אטומי מימן ואטום חמצן אחד. החלבונים מורכבים מפחמן, מימן, חמצן, חנקן, גופרית וסלניום. גרעין הד.נ.א לא מתפקד בלי זרחן. הסידן חיוני לעצמות השלד. הברזל חיוני למחזור הדם. היוד חיוני לבלוטת התריס. גם הזהב הכרחי לפעילות הגוףקיים בגופנו בכמות מזערית. ישנם עוד יסודות חיוניים לקיום החיים גםכמו גפרית, נתרן, אשלגן, כלור, מגנזיום, אבץ, נחושת, ליתיום, מנגן, כרום ועוד ועוד. בלעדיהם אין חיים.

נחשוב על זה בפעם הבאה שאנחנו מודים לקב"ה על הכוכבים בברכת יוצר המאורות, נחשוב על התרומה הגדולה שלהם לקיומנו. כן נחשוב על כך כשאנחנו מברכים "אשר יצר את האדם בחכמה".

אנחנו יודעים שהחכמה של הבורא תתגלה עוד ועוד. הלוואי שנלמד ממנה לאהוב את ה' כמו שכתב הרמב"ם "בשעה שיתבונן האדם במעשיו וברואיו הנפלאים הגדולים ויראה מהן חכמתו שאין לה ערך ולא קץ, מיד הוא אוהב ומשבח ומפאר ומתאוה תאוה גדולה לידע השם הגדול".

שיתוף

hse.org.il.txt