הרב שמואל אליהו

תפקחו את העיניים

ט"ז שבט התשפ"ד(26/01/2024)
זמן קריאה: 2 דקות

שיתוף

איך פרעה נכנס לתוך ים סוף? איך הוא לא מבין שזו מלכודת שבה הוא יטבע? הרי מעולם ים לא נפתח בצורה כזאת. רק משה, שעשה לעיניו עשרה מופתים, מסוגל לעשות משהו נגד הטבע של העולם. איך פרעה לא מבין שזה מהלך של משה שהולך להטביע במים את פרעה ואת כל חילו? לפחות ייזהר, אולי יש פה מלכודת?

כולנו שמענו על המילה "קונצפציה" בהקשר לעיוורון של מערכת הבטחון בשמחת תורה. קונצפציה זו מילה לועזית שאומרת כי כאשר אדם מאמין במשהו, הוא יהיה עיוור לכל העובדות. ראשי מערכת הבטחון היו בטוחים שהחמאס לא יעיז לתקוף אותנו, וכל הידיעות על ההכנות של החמס נדחו על ידיהם בזלזול. גם אצלנו וגם אצל פרעה התוצאה הייתה אסון.

התפיסה הזו הייתה אצל פרעה גם במכת בכורות. כתוב שם כי בחצות לילה כשמגיעה המכה: "וַיָּקָם פַּרְעֹה לַיְלָה הוּא וְכָל עֲבָדָיו וְכָל מִצְרַיִם וַתְּהִי צְעָקָה גְדֹלָה בְּמִצְרָיִם כִּי אֵין בַּיִת אֲשֶׁר אֵין שָׁם מֵת". מאיפה פרעה קם? התשובה נמצאת ברש"י: הוא קם מהמיטה.

אתם לא שואלים את עצמכם איך פרעה היה יכול לישון על מיטתו? הוא שומע ממשה כי כל בכורות מצרים הולכים למות בחצות לילה. גם הבן הבכור שלו. אחרי תשע מכות שמשה אומר שיקרו והן מתרחשות, איך פרעה ישן בבטחון על מיטתו ונרדם? אדם נורמלי צריך להיות בספק ובחשש שמא הבן שלו ימות. אדם נורמלי היה מנסה לפתור את הבעיה ואם הוא לא מסוגל – לפחות להיות ליד הבן שלו בשעת חצות.

 

התשובה היא שפרעה היה שבוי במחשבה שאין מישהו יותר חזק ממנו. כשהוא שבוי, גם הקהל שלו שבוי. כך היה במכת ברד כשמשה מזהיר כי הבהמות ימותו אם ישאירו אותן בשדות, ולמרות זאת היו הרבה מצרים שהשאירו את כל הבקר והצאן והעבדים בשדות והם אכן מתו. איך הם משאירים אותם בחוץ, אחרי שהם רואים שש פעמים שאזהרות משה מתממשות? התשובה היא אותה תשובה. הם היו שבויים בקונצפציה.

אם אתם שואלים איך הם היו יכולים להיות כל כך עיוורים? תזכרו את מדינת ישראל בשמחת תורה. תזכרו אותה במלחמת יום כיפור. תזכרו את הסכמי אוסלו. הכל היה מול העיניים והמנהיגים לא ראו, ואחריהם העם היה עיוור.

הנביא ישעיהו אומר כי בעת הגאולה אנחנו גם עלולים להיות במקום הזה. אחרי שיצאנו מהגלות, אנחנו עלולים לחשוב כי הכל זה טבעי. אך זה פשוט עיורון. "הוֹצִיא עַם עִוֵּר וְעֵינַיִם יֵשׁ וְחֵרְשִׁים וְאָזְנַיִם לָמוֹ". איך אתם לא רואים שה', שהבטיח כחמישים פעמים לקבץ גלויות מכל קצוות הארץ, הביא אתכם לכאן? חייבים לפקוח עיניים.

שיתוף

hse.org.il.txt