הרב שמואל אליהו

התפיסה הביטחונית באי"וש לצערי לא התפכחה. אומנם יש כוננות גבוה והמון מעצרים ויותר חיסולים, אבל הכל בצורה ממוקדת. בעיניי כל ערבי שגר בשטחי ארץ ישראל הוא בפוטנציאל מחבל על אחת כמה וכמה ערבים שגרים בגדה המערבית. בעיניי הם נחשבים כזרע עמלק ודינם מוות.

מכיוון והצבא לא חושב ככה קשה לי מאוד להיות מוכן ונחוש לסכן את חיי לטובת שקט וביטחון מדומה. הרב, לא התעוררנו!

אומנם בעזה יש התעוררות, אבל אל מול ערביי איוש אין הרתעה, האויב לא פוחד. עדיין ממשיכים 'לדבר' איתם בשפה מערבית. אז נכון שאנחנו נמצאים בתהליך של גאולת ישראל והגאולה היא קמעא קמעא אבל מה לא ברור?! כמה דם יישפך עד שיהיה אומץ לעם ישראל להטיל אימה על אויבנו?

הדברים שלי בעיקר מוכוונים אל מקבלי החלטות, אבל בקצה קשה לי מאוד להשלים עם המצב ולהיות החייל הכי טוב בגזרה בה אני נמצא כאשר זו התפיסה הצבאית. שמח שהרב יאיר את עיניי אולי אני לא מבין נכון.

נ.ב. אין בי פחד ולא ייאוש, אני לא מונע משיקולים פרטיים, בה' לא לוקח בחשבון בעת כזאת את אישתי והילדים במשוואה אל מול החשבון הכללי. אני מאמין כי לא יטוש ה' עמו ונחלתו לא יעזוב.

תשובה:

אחי היקר, אתה כל כך צודק. הפקודות הללו נובעות מתפיסה לא נכונה של המציאות. כבר כתבתי לך כי רק כשאנחנו ביחד אנחנו מנצחים, ולכן אנחנו מסכימים להתיישר אל מול הפקודות שבעיננו הם מוטעות. עם זאת חובה עלינו לנסות לשנות את הפקודות.

כבר סיפרו לי הרבה חיילים כי המפקדים בשטח מבינים שהפקודות שניתנו בעבר לא מעשיות היום, והם משנים את ההוראות לחיילים בשטח לפי השכל הישר, ולפי הרצון להגן על החיים שלהם. אני חושב שצריך לעודד את התופעה הזו, סוף סוף לא יכול פקיד בחדר ממוזג לקבוע את הנהלים לחילים שנמצאים תחת אש.

האחריות של המפקדים לחיים של החיילים שלהם היא מעל ומעבר לכל הוראה של פקיד או משפטן שקיבל את ההכשרה שלו במקום שמנותק מהשטח.

חשוב מאוד שנזכיר לעצמנו כי בסופו של דבר צריכים להשקיע בחינוך. בסופו של דבר הערכים של העם הזה הם אלו שמשנים את הפקודות. ככל שהעם יהיה יותר מלא ערכים, כל הפקודות יהיו יותר שפויות והגיוניות. ושווה להשקיע בערכים של אדם אחד, ובוודאי גם בערכים של מספר גדול של אזרחים, כי ככל שירבו אנשים שמחזיקים בערכי היהדות, ימעטו האנשים שמחזיקים באמונות שווא של שלום מדומה, אם רק נסכים להתפרק מכל נכסינו.

שיתוף

שאלות נוספות בנושאים קרובים

אין ספק שצריך לעזור למדינת ישראל בעת הזאת. עם זאת לא צריך לותר על הערכים שלנו כשאנחנו מתגייסים.

צריך לזכור כי התגייסות בנות לצה"ל יש בה הרבה בעיות קשות, במיוחד לבחורות צעירות.

התגייסות של בנות מעל גיל 26 תפרוץ את הסכר שקיים עדיין ותגרום סחף של התגייסות לבנות צעירות. בנות שפחות בשלות להתמודדות עם חברה חילונית מעורבת שבה יש סמכות למפקדים עליה.

הפתרון צריך להיות בנשים שהן אזרחיות עובדות צה"ל. כך הן תוכלנה לתרום את כשרונותיהם לטובת הלחימה בלי לותר על הערכים שלהן.

כל מי שאומר כי זה בילתי אפשרי, יש לחשוד בו כי הוא מנסה ליישם את הדברים שאמר סגן הרמטכ"ל יאיר גולן שצריך להשתמש בצבא על מנת לחנך מחדש את הציבור הדתי לאומי לערכים של אנשים כמוהו ולא לערכים שהם רוצים בהם.

הפטרונות של אנשים כמוהו היא מסוכנת ונוראה. וצריכים לזכור שהוא היה סגן הרמטכ"ל ויש בהחלט לחשוש כי אנשים בדעות שלו יאמצו את הדרך הרעה שלו.


אין שום ספק כי חייל שלא נהרג כלל ורק נכנס לעזה להילחם הוא בגדר קדוש שנכנס למקום סכנה בשביל עם ישראל. בוודאי אם הוא אחר כך גם סבל מירי דו-צדדי או מתאונה מבצעית, שהם חלק מכל מבצע של מלחמה. והוא בגדר הרוג מלכות.


אין ספק שיש כמה בעיות במלחמה בעזה. אבל חשוב להבין שעזה נהרסה ביחד עם כל סביבותיה. המחיר שהם משלמים על המלחמה הזאת הוא גדול מאוד. וזה מאוד חשוב שהעזתים יבינו שלא מתעסקים איתנו. במיוחד שהמלחמה ממשיכה עוד ועוד והם משלמים עוד ועוד. צריך להסתכל על חצי הכוס המלאה. במיוחד שזה הרבה יותר מחצי כוס מלאה. כך אנחנו כל הזמן מתקדמים להכניע את העזתים. אין שום ספק כי אחרי מה שקורה שם הרבה עזתים יברחו למדינות אחרות. הרבה מהם לא ירצו בכלל לחיות ולהתחתן וללדת ילדים. הם רואים את כל ההרס ומתייאשים. וזה העיקר והמטרה הגדולה של המלחמה. עם כל החסרונות שמנית, המעלות הן לאין ערוך יותר גדולות.


המצוות שלך היא מצוות גדולות. את עושה דברים כל כך חשובים. אשרייך ואשרי חלקך.

הלוואי וכל כספי המעשרות ילכו לדברים חשובים כאלה.

תבורכי עד בלי די. יבורך בעלך הצדיק ביחד עם כל אחיו הלוחמים. ברכת השם תהיה עליהם תמיד.


אם בוער לך לכתוב, תכתוב. אבל אם יש לך ספק – עדיף ללכת עם ביטחון ולא להתעסק עם זה כלל. שה' ישמור אותך ואת כל אחיך הלוחמים ויחזירכם לביתכם בריאים ושלמים.


החבר שלך הוא במקום שאין כל בריה יכולה להבין ולעמוד במחיצתו. אבל ידוע הסיפור שמספרת הגמרא על אברהם אבינו וצדיקים אחרים שמגיע להם להיות בגן עדן, אבל מרוב שהם אוהבים את עם ישראל ורוצים להגן עליו הם יושבים בפתח הגיהינום כדי לחלץ משם אנשים שאפשר להוציאם. אין ספק כי החיילים שמסרו את נפשם כאן בעולם הזה בשביל להציל ולהגן הם במעלה הכי גבוהה שיכולה להיות בעולמות העליונים. אבל בשעות הללו הם לא מתענגים על נעם גן עדן, אלא מתפללים על אחיהם החיילים ועל האזרחים ועל העולם כולו. בדרך כלל לא רואים חלום סתם, החלום הוא אמירה בשבילנו, הוא כנראה רוצה לבקש ממך לעזור לו בתפילות שלך או במעשים שלך. שה' יהיה בעזרך.


אם תרצו להרחיב תוכלו למצוא שיעורים בנושאים קרובים בספריית התוכן:

hse.org.il.txt